BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie kolektywizmu i indywidualizmu dla zachowań rodzicielskich matek oraz przywiązania polskich i niemieckich nastolatków w perspektywie hipotezy kulturowego dopasowania
Projekt badawczy:
  • Value of Children
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Katarzyna Lubiewska
Abstrakt:

W badaniu uczestniczyło 305 diad matka–dziecko z Niemiec (134 chłopców i 171 dziewcząt) oraz 569 diad matka–dziecko z Polski (226 chłopców i 343 dziewcząt). Weryfikacji poddano hipotezę zakładającą, że w Polsce i Niemczech odmienny będzie wzorzec wpływu kolektywizmu i indywidualizmu matek na ich zachowania rodzicielskie i przywiązanie ich nastoletnich dzieci. Do pomiaru kolektywizmu–indywidualizmu wykorzystano skróconą wersję skali Schwartza i Bilsky’ego (1990). Zachowania rodzicielskie scharakteryzowano za pomocą skali The Parental Acceptance–Rejection Questionnaire w skróconej wersji Shermana i Donovana (1991). Przywiązanie natomiast zmierzono za pomocą skali Adult Attachment Scale autorstwa Collins i Reada (1990). Na podstawie wyników badania odnotowano m.in. różnice w strategiach wychowawczych matek z Niemiec i Polski (wbrew oczekiwaniom). Polskie matki charakteryzowały się niższym poziomem akceptacji dziecka i nieco wyższym poziomem odrzucenia. Co więcej, unikanie w porównaniu z niepokojem okazało się wymiarem przywiązania bardziej podatnym na oddziaływanie kulturowe. Natomiast wbrew wstępnym założeniom odnotowano niski poziom unikania w grupie niemieckich nastolatków. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wśród polskich matek panował niższy poziom indywidualizmu niż wśród niemieckich badanych.

Autorskie słowa kluczowe: przywiązanie, kolektywizm–indywidualizm, hipoteza dopasowania kulturowego
Author's Keywords: attachment, collectivism–individualism, cultural fit hypothesis
Deskryptory TESE: relacja dorosły – dziecko, relacja rodzice – dziecko, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, opieka nad młodzieżą, Niemcy, Polska
TESE descriptors: adult-child relation, parent-child relation, child rearing, childcare, youth protection, Germany, Poland
Publikacje:
  • Lubiewska, K. (2014). Znaczenie kolektywizmu i indywidualizmu dla zachowań rodzicielskich matek oraz przywiązania polskich i niemieckich nastolatków w perspektywie hipotezy kulturowego dopasowania. Psychologia Społeczna, 2, 200-219.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"