BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Inteligencja emocjonalna a temperament studentów oraz postawy rodzicielskie ich matek i ojców
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Katarzyna Knopp
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie, czy poziom inteligencji emocjonalnej jest skorelowany z cechami temperamentu oraz czy zdolności badanych osób mają związek z określonymi postawami rodzicielskimi matek i ojców. Weryfikacji poddano następujące hipotezy: istnieje związek między typami postaw rodzicielskich a poziomem inteligencji emocjonalnej dzieci; istnieje dodatni związek między poziomem inteligencji emocjonalnej a cechami temperamentu sprzyjającymi korzystnej rozwojowo aktywności dziecka; istnieje ujemna zależność między poziomem inteligencji emocjonalnej a cechami temperamentu niekorzystnymi z punktu widzenia aktywności, do których należą: niski poziom aktywności, wycofywanie się z kontaktów, sztywność oraz negatywny nastrój. Próbę badawczą stanowiło 201 studentów kierunków humanistycznych w wieku 20-26 lat (w tym 139 kobiet oraz 61 mężczyzn; jedna osoba nie podała informacji o swojej płci). Warunkiem uczestnictwa w badaniu było zamieszkiwanie z obojgiem rodziców do 12. roku życia. W badaniu zastosowano Test Inteligencji Emocjonalnej (TIE) oraz Skalę Inteligencji Emocjonalnej SIĘ-T (oba narzędzia autorstwa Matczak, Piekarskiej oraz Studniarek). Ponadto wykorzystano Zmodyfikowany Kwestionariusz Wymiarów Temperamentu M. Windle’a i R.M. Lernera (zaadaptowanego do polskich warunków przez M. Śliwińską, B. Zawadzkiego oraz J. Strelaua) oraz Kwestionariusz PCR (Parents-Child Relationship Questionnaire) Siegelmana i A. Roe (w polskiej adaptacji W.S. Kowalskiego). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że inteligencja emocjonalna kobiet dodatnio korelowała z elastycznością, zbliżaniem się, pozytywnym nastrojem, rytmicznością w czasie snu, jedzenia i codziennych nawyków oraz dużym nasileniem postaw kochających matek i ojców. Ujemne zależności ujawniono w sytuacji postaw odrzucających u obojga rodziców oraz nasilonych, liberalnych postaw matek. Zgodnie z uzyskanym materiałem zdolności emocjonalne mężczyzn wykazały ujemny związek z postawami odrzucających matek oraz nadmiernie ochraniających ojców.

Autorskie słowa kluczowe: inteligencja emocjonalna, środowisko rodzinne, temperament, postawy rodzicielskie
Author's Keywords: emotional intelligence, home environment
Deskryptory TESE: rodzice, relacja rodzice – dziecko, zachowania, postawa, kompetencje społeczne, student
TESE descriptors: parents, parent-child relation, behaviour, attitude, social competences, student
Publikacje:
  • Knopp, K. (2007). Inteligencja emocjonalna a temperament studentów oraz postawy rodzicielskie ich matek i ojców. Roczniki Psychologiczne, 2, 113-133.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"