Tytuł badania: |
Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne a zachowania agresywne młodzieży gimnazjalnej |
Data: |
13 lutego 2008 |
Badacz: |
Katarzyna Łagocka |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji m.in. następujących hipotez: 1) W miarę wzrostu inteligencji emocjonalnej maleje skłonność do zachowań agresywnych. 2) Uczniowie klas starszych uzyskują wyższe wyniki w kwestionariuszu mierzącym inteligencję emocjonalną i kompetencje społeczne. 3) Dziewczęta uzyskują wyższe wyniki w inteligencji emocjonalnej i kompetencjach społecznych. 4) Dziewczęta uzyskują niższe niż chłopcy wyniki w agresji. Próbę badawczą stanowiło 91 uczniów Gimnazjum nr 1 w Bytowie (w tym 44 dziewczęta oraz 47 chłopców), którzy uczęszczali do pierwszej i trzeciej klasy. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Agresywności Młodzieży – Reaktywność Emocjonalna KAM – RE, Kwestionariuszem Kompetencji Społecznych KKS praz Kwestionariuszem Inteligencji Emocjonalnej INTE. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono większe zróżnicowanie skłonności do zachowań agresywnych u dziewcząt niż u chłopców. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wyniki uczennic wahały się w granicach od 4 do 6 stena (odnotowano wzrost drażliwości i agresji u dziewcząt ze starszych klas), natomiast u uczniów – w granicach 6 stena (bez względu na wiek respondentów). Ponadto wykazano u chłopców istotnie wyższy poziom kompetencji społecznej. Wbrew oczekiwaniom okazało się również, że najwyższe wyniki inteligencji emocjonalnej uzyskali chłopcy z klas trzecich (steny 4-5). Nie potwierdzono przewidywań dotyczących dużego nasilenia skłonności do zachowań agresywnych u młodzieży gimnazjalnej (osiągnięte wyniki sytuowały się w granicach 5-6 stena). |
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, inteligencja, kompetencje społeczne, zachowania, zachowania społeczne, postawa, młodzież, uczeń, płeć |
TESE descriptors: |
lower secondary, intelligence, social competences, behaviour, social behaviour, attitude, youth, pupil, gender |
Publikacje: |
- Łagocka, K. (2011). Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne a zachowania agresywne młodzieży gimnazjalnej. Forum Oświatowe, 2, 157-169.
|