Tytuł badania: |
Inteligencja emocjonalna i powodzenie szkolne |
Instytucja: |
|
Data: |
[2004] |
Badacz: |
Joanna Kiełkiewicz-Okrzesik, Dorota Szczygieł |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Uczniowie o wyższej inteligencji emocjonalnej mają większe osiągnięcia szkolne (wyższe oceny) niż uczniowie o niższej inteligencji emocjonalnej. 2) Uczniowie o wyższej IE osiągają wyższe pozycje socjometryczne na wymiarach istotnych dla bliskich relacji interpersonalnych, empatii i umiejętności wglądu we własne emocje niż uczniowie o niższej inteligencji emocjonalnej. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Inteligencji Emocjonalnej INTE oraz Skalą Poziomów Świadomości Emocji. Dodatkowo wykorzystano kwestionariusz Wielkiej Piątki oraz Skalę WAIS-R PL. W badaniu uczestniczyli uczniowie dwóch klas maturalnych jednego z gdańskich liceów (N = 58, w tym 25 kobiet oraz 33 mężczyzn). Dobór próby miał charakter celowy – szkoła, w której zrealizowano badanie, należy do elitarnych placówek w Trójmieście. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że uczniowie charakteryzujący się wyższym poziomem IE osiągnęli wyższe wyniki w nauce niż respondenci o niższym poziomie inteligencji emocjonalnej. Jednocześnie wykazano, że osoby cechujące się wyższym poziomem świadomości emocji uzyskały wyższe pozycje socjometryczne. |
Deskryptory TESE: |
inteligencja, efekt uczenia się, postępy w nauce, uczenie się, proces uczenia się, uczeń |
TESE descriptors: |
intelligence, learning outcome, study progress, learning, learning process, pupil |
Publikacje: |
- Szczygieł, D. i Kiełkiewicz-Okrzesik, J. (2005). Inteligencja emocjonalna i powodzenie szkolne. Psychologia Rozwojowa, 1, 59-68.
|