BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Inteligencja emocjonalna i powodzenie szkolne
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Joanna Kiełkiewicz-Okrzesik, Dorota Szczygieł
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Uczniowie o wyższej inteligencji emocjonalnej mają większe osiągnięcia szkolne (wyższe oceny) niż uczniowie o niższej inteligencji emocjonalnej. 2) Uczniowie o wyższej IE osiągają wyższe pozycje socjometryczne na wymiarach istotnych dla bliskich relacji interpersonalnych, empatii i umiejętności wglądu we własne emocje niż uczniowie o niższej inteligencji emocjonalnej. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Inteligencji Emocjonalnej INTE oraz Skalą Poziomów Świadomości Emocji. Dodatkowo wykorzystano kwestionariusz Wielkiej Piątki oraz Skalę WAIS-R PL. W badaniu uczestniczyli uczniowie dwóch klas maturalnych jednego z gdańskich liceów (N = 58, w tym 25 kobiet oraz 33 mężczyzn). Dobór próby miał charakter celowy – szkoła, w której zrealizowano badanie, należy do elitarnych placówek w Trójmieście. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że uczniowie charakteryzujący się wyższym poziomem IE osiągnęli wyższe wyniki w nauce niż respondenci o niższym poziomie inteligencji emocjonalnej. Jednocześnie wykazano, że osoby cechujące się wyższym poziomem świadomości emocji uzyskały wyższe pozycje socjometryczne.

Deskryptory TESE: inteligencja, efekt uczenia się, postępy w nauce, uczenie się, proces uczenia się, uczeń
TESE descriptors: intelligence, learning outcome, study progress, learning, learning process, pupil
Publikacje:
  • Szczygieł, D. i Kiełkiewicz-Okrzesik, J. (2005). Inteligencja emocjonalna i powodzenie szkolne. Psychologia Rozwojowa, 1, 59-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"