BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Inteligencja emocjonalna młodzieży a sposoby reagowania rodziców w sytuacjach problemowych
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Joanna Piekarska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji założenia, że istnieje związek między inteligencją emocjonalną nastolatka a stylem reagowania rodziców w sytuacjach problemowych w okresie dzieciństwa. Badaniem objęto 422 uczniów klas drugich i trzecich liceum ogólnokształcącego (w tym 192 kobiety i 182 mężczyzn; 48 osób nie wskazało płci w arkuszach odpowiedzi). Do zebrania materiału badawczego posłużono się Wieloczynnikową Skalą Inteligencji Emocjonalnej MEIS oraz Kwestionariuszem do Badania Zachowań Rodziców KBZR-2. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono pozytywny związek między inteligencją emocjonalną dziecka a tendencją matki do przejawiania zachowań wspierających rozwój inteligencji emocjonalnej, okazywania zrozumienia dla emocji dziecka oraz wspierania go przy samodzielnym rozwiązywaniu problemów. W skali „ojciec” ustalono z kolei istotne korelacje jedynie między tendencją ojca do wzbudzania poczucia winy a poziomem inteligencji emocjonalnej dziecka.

Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, rozwój dziecka, rodzice, relacja rodzice – dziecko, inteligencja
TESE descriptors: child rearing, childcare, child development, parents, parent-child relation, intelligence
Publikacje:
  • Piekarska, J. (2004). Inteligencja emocjonalna młodzieży a sposoby reagowania rodziców w sytuacjach problemowych. Psychologia Rozwojowa, 1, 23-33.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"