Tytuł badania: |
Inteligencja emocjonalna młodzieży a sposoby reagowania rodziców w sytuacjach problemowych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2003] |
Badacz: |
Joanna Piekarska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji założenia, że istnieje związek między inteligencją emocjonalną nastolatka a stylem reagowania rodziców w sytuacjach problemowych w okresie dzieciństwa. Badaniem objęto 422 uczniów klas drugich i trzecich liceum ogólnokształcącego (w tym 192 kobiety i 182 mężczyzn; 48 osób nie wskazało płci w arkuszach odpowiedzi). Do zebrania materiału badawczego posłużono się Wieloczynnikową Skalą Inteligencji Emocjonalnej MEIS oraz Kwestionariuszem do Badania Zachowań Rodziców KBZR-2. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono pozytywny związek między inteligencją emocjonalną dziecka a tendencją matki do przejawiania zachowań wspierających rozwój inteligencji emocjonalnej, okazywania zrozumienia dla emocji dziecka oraz wspierania go przy samodzielnym rozwiązywaniu problemów. W skali „ojciec” ustalono z kolei istotne korelacje jedynie między tendencją ojca do wzbudzania poczucia winy a poziomem inteligencji emocjonalnej dziecka. |
Deskryptory TESE: |
wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, rozwój dziecka, rodzice, relacja rodzice – dziecko, inteligencja |
TESE descriptors: |
child rearing, childcare, child development, parents, parent-child relation, intelligence |
Publikacje: |
- Piekarska, J. (2004). Inteligencja emocjonalna młodzieży a sposoby reagowania rodziców w sytuacjach problemowych. Psychologia Rozwojowa, 1, 23-33.
|