BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Inteligencja emocjonalna uczniów a ich osiągnięcia w nauce
Instytucja:
Data: 2001 – 2003
Badacz: Irena Przybylska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był związek między inteligencją emocjonalną uczniów a ich osiągnięciami w nauce. Badaniem objęto 203 uczniów ze śląskich liceów ogólnokształcących. Posłużono się dwiema metodami badawczymi: analizą dokumentów i ankietą. Zdolności poznawcze w ramach inteligencji emocjonalnej zdiagnozowano za pomocą Kwestionariusza do Badania Inteligencji Emocjonalnej w autorskim opracowaniu. Kwestionariusz składał się z 50 twierdzeń, do których przyporządkowano pięciopunktową skalę: zawsze, często, czasami, rzadko, nigdy. Maksymalna liczba punktów, którą mogli uzyskać respondenci: 200. Co czwarty badany licealista przejawiał wysoki potencjał inteligencji emocjonalnej i osiągał najwyższe wyniki w nauce. 21,7% badanych osiągało równie wysokie wyniki, ale charakteryzowało się przeciętnym poziomem inteligencji emocjonalnej. Wśród osób o najmniejszych umiejętnościach radzenia sobie z emocjami żaden uczeń nie miał bardzo wysokich osiągnięć szkolnych. Wśród uczniów inteligentnych emocjonalnie jedna osoba przejawiała trudności w nauce. Inteligencja emocjonalna okazała się nie różnicować silnie szkolnych osiągnięć licealistów. Mogło to wynikać z dwóch powodów: niedoskonałej konstrukcji narzędzia albo wieloczynnikowego uwarunkowania osiągnięć szkolnych. Na osiągane rezultaty w nauce wpływają takie czynniki jak: uzdolnienia, pracowitość, punktualność, dokładność, samoocena, potrzeby intelektualne, a nie tylko umiejętności społeczne, kontrola emocjonalna albo odpowiednia motywacja. Na podstawie przeprowadzonego badania można sądzić, że sukces szkolny licealistów jest wspomagany przez inteligencję emocjonalną (na poziomie tendencji). Nie stwierdzono istotnych statystycznie zależności między wysokimi zdolnościami poznawczymi do radzenia sobie z emocjami a jakością zdobywanych ocen.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, uczenie się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, kompetencje, osobowość, inteligencja
TESE descriptors: learning outcome, learning, re-assessment, competence, personality, intelligence
Publikacje:
  • Przybylska, I. (2005). Inteligencja emocjonalna uczniów a ich osiągnięcia w nauce. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Lublin – Polonia. Sectio J, 18, 33-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"