BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niedostatki wiedzy, nieprawidłowe przekonania i ryzykowne zachowania seksualne związane z HIV/AIDS studentów Uniwersytetu Warszawskiego
Instytucja:
Data: 2005 – 2006
Badacz: Krystyna Komosińska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie wiedzy, przekonań i zachowań związanych z HIV/AIDS studentów trzeciego roku Uniwersytetu Warszawskiego. W szczególności chodziło o poziom wiedzy respondentów na temat HIV/AIDS, ich potrzeby edukacyjne w tym zakresie, przekonania w odniesieniu do poczucia zagrożenia zakażeniem HIV i chorobą AIDS oraz zachowania seksualne studentów. Badaniem objęto 1345 osób z 18 wydziałów UW, w tym 871 kobiet i 474 mężczyzn. 87% badanych mieszkało na stałe w mieście. Wszyscy studenci mieścili się w przedziale wiekowym 19-30 lat, przy czym większość była w wieku 22-23 lat. W badaniu wykorzystano technikę ankiety z zastosowaniem kwestionariusza Wiedza i przekonania o HIV/AIDS z badań międzynarodowych nad młodzieżą szkolną HBSC. Wiedza i przekonania studentów UW okazały się zróżnicowane w zależności od badanego obszaru tematycznego oraz od wydziału czy instytutu, w którym uczyli się respondenci. Wśród błędnych przekonań na temat HIV/AIDS i uprzedzeń z nimi związanych pojawiły się między innymi przekonanie o możliwości przenoszenia wirusa HIV przez komary (50%) oraz niechęć do skorzystania z usług stomatologa, który leczyłby również osoby zakażone HIV (70%). Głównym źródłem wiedzy na temat HIV/AIDS były dla studentów telewizja i czasopisma, najbardziej chcieliby natomiast czerpać wiedzę od lekarzy i nauczycieli. Studenci zgłaszali potrzebę uzupełnienia wiedzy z zakresu HIV/AIDS, jednak poszczególne badane wydziały nie oferowały wystarczającej liczby godzin zajęć z tej tematyki. Pomimo posiadanej wiedzy o głównych drogach zakażenia HIV i czynnikach zwiększających ryzyko studenci nie rezygnowali z zachowań ryzykownych. 31% badanych posiadało w roku poprzedzającym badanie dwóch lub więcej partnerów seksualnych. Tylko połowa studentów po inicjacji seksualnej stosowała prezerwatywy w czasie kontaktów seksualnych.

Author's Keywords: HIV/AIDS knowledge and beliefs, sexual behaviour, university students
Deskryptory TESE: wychowanie seksualne, student, uniwersytet, szkoła wyższa, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, postawa, zdrowie
TESE descriptors: sex education, student, universty, higher education, social behaviour, interpersonal relations, attitude, health
Publikacje:
  • Komosińska, K. (2010). Niedostatki wiedzy, nieprawidłowe przekonania i ryzykowne zachowania seksualne związane z HIV/AIDS studentów Uniwersytetu Warszawskiego. Kwartalnik Pedagogiczny, 2(216), 209-231.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"