BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego w świetle materiału badawczego
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Marlena Kurowska
Abstrakt:

Celem badania była analiza zachowań językowych u dzieci z dysfunkcjami, a także diagnoza ich trudności w werbalnym porozumiewaniu się. Próbę badawczą stanowiły dwie 14-osobowe grupy dzieci w wieku od sześciu do ośmiu lat. W grupie eksperymentalnej znalazły się osoby z różnymi objawami zaburzeń mowy o podłożu endogennym oraz o różnym stopniu ich nasilenia. Grupę kontrolną tworzyły natomiast dzieci o prawidłowym rozwoju mowy. Projekt badawczy przebiegł dwuetapowo. W pierwszym zrealizowano badania specjalistyczne: psychologiczne i medyczne, w tym neurologiczne, EEG, CT, foniatryczne, audiologiczne (oraz genetyczne u pięciorga dzieci). W drugim etapie przeprowadzono badania eksperymentalne logopedyczne. Do zebrania materiału posłużono się także metodami i narzędziami opracowanymi przez Halinę Mierzejewską i Danutę Emilutę-Rozyzę. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że trudno w jednoznaczny sposób ocenić przyczynę stwierdzonych u dzieci nieprawidłowości w identyfikowaniu i różnicowaniu dźwięków mowy (wśród możliwych czynników wskazano uszkodzenie struktur mózgowych oraz opóźnienie w prawidłowym kształtowaniu się funkcji słuchu fonematycznego). Ponadto zgromadzony materiał pozwolił wykazać w grupie eksperymentalnej znaczne różnice w stopniu nasilenia zarejestrowanych nieprawidłowości w mowie (w tym m.in. zniekształcenia dźwięków, elizje, metatezy dźwięków czy brak realizacji całych sprawdzanych struktur). Dodatkowo na podstawie analizy danych sformułowano wniosek o dostatecznie nieustabilizowanym jeszcze u niektórych dzieci z dysfunkcjami mózgowymi systemie dźwięków języka polskiego.

Deskryptory TESE: umiejętność mówienia, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, umiejętności komunikowania się, umiejętności podstawowe, język
TESE descriptors: oral skills, child development, physical development, communicative competences, basic skills, language
Publikacje:
  • Kurowska, M. (2012). Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego w świetle materiału badawczego. Poradnik Językowy, 10, 60-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"