BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niedoceniana psychomotoryka w diagnozie gotowości szkolnej
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Agata Nowak, Anna Romanowska-Tołłoczko
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu rozwoju psychomotorycznego dzieci gotowych do podjęcia nauki szkolnej. Próbowano również stwierdzić, czy poziom rozwoju psychomotorycznego dzieci gotowych do rozpoczęcia nauki szkolnej jest prawidłowo oceniany. W badaniu wzięło udział 81 dzieci, w tym 38 dziewcząt i 43 chłopców; wszystkie dzieci ukończyły szósty rok życia i uczęszczały do wrocławskich przedszkoli. Dzieci poddano diagnozie pedagogicznej, a następnie testowi psychomotorycznemu MOT 4-6. 77% dzieci miało poziom rozwoju psychomotorycznego w normie. U 13% badanych zdiagnozowano poziom rozwoju psychomotorycznego powyżej normy, a u 10% poniżej. Poziom poniżej normy wystąpił u 8% dziewczynek, 13% charakteryzowało się rozwojem psychomotorycznym powyżej normy. Wśród chłopców u 12% poziom rozwoju był poniżej normy, a u 14% powyżej. Autorka badania podkreśliła, że dzieci ze zdiagnozowaną gotowością szkolną, ale o obniżonym poziomie sprawności psychomotorycznej, mają mniejszy potencjał w realizacji zadań szkolnych, co z kolei może skutkować niepowodzeniami szkolnymi w przyszłości.

Deskryptory TESE: przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, wiek wstępowania do szkoły, sprawność, rozwój fizyczny, rozwój dziecka, rozwój motoryczny
TESE descriptors: transition from pre-primary to primary education, school starting age, efficiency, physical development, child development, motor development
Publikacje:
  • Nowak, A. i Romanowska-Tołłoczko, A. (2014). Niedoceniana psychomotoryka w diagnozie gotowości szkolnej. Komunikat z badań. Wychowanie na co Dzień, 6, 26-28.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"