Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu rozwoju psychomotorycznego dzieci gotowych do podjęcia nauki szkolnej. Próbowano również stwierdzić, czy poziom rozwoju psychomotorycznego dzieci gotowych do rozpoczęcia nauki szkolnej jest prawidłowo oceniany. W badaniu wzięło udział 81 dzieci, w tym 38 dziewcząt i 43 chłopców; wszystkie dzieci ukończyły szósty rok życia i uczęszczały do wrocławskich przedszkoli. Dzieci poddano diagnozie pedagogicznej, a następnie testowi psychomotorycznemu MOT 4-6. 77% dzieci miało poziom rozwoju psychomotorycznego w normie. U 13% badanych zdiagnozowano poziom rozwoju psychomotorycznego powyżej normy, a u 10% poniżej. Poziom poniżej normy wystąpił u 8% dziewczynek, 13% charakteryzowało się rozwojem psychomotorycznym powyżej normy. Wśród chłopców u 12% poziom rozwoju był poniżej normy, a u 14% powyżej. Autorka badania podkreśliła, że dzieci ze zdiagnozowaną gotowością szkolną, ale o obniżonym poziomie sprawności psychomotorycznej, mają mniejszy potencjał w realizacji zadań szkolnych, co z kolei może skutkować niepowodzeniami szkolnymi w przyszłości. |