BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: (Nie)Dostępność kursów językowych dla osób niewidomych i słabowidzących
Data: maj 2006 – sierpień 2006
Badacz: Kornelia Czerwińska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: Czy realizacja idei ustawicznej edukacji, w tym nabywania i rozwijania umiejętności językowych, jest możliwa dla osób niewidomych i słabowidzących na różnych etapach ich życia? Do zebrania materiału posłużono się sondażem diagnostycznym, który zrealizowano wśród 81 losowo wybranych szkół językowych z całej Polski. W badaniu wykorzystano autorski kwestionariusz składający się z 18 pytań (zarówno zamkniętych, jak i półotwartych) związanych m.in. ze zgłoszeniami i udziałem osób niepełnosprawnych w kursach czy bazy pomocy dydaktycznych przygotowanych dla tych osób. Na podstawie wypełnionych ankiet wykazano, że osoby niepełnosprawne bardzo rzadko (62,9%) oraz rzadko (25,9%) zgłaszały się na kursy językowe (ponadto osoby te w 33% szkół zdecydowanie nie oraz 24,6% raczej nie uczestniczyły w organizowanych zajęciach). Osoby z dysfunkcją wzroku również na ogół nie korzystały z oferty badanych szkół (osoby całkowicie niewidome – raczej nie w 38,2% oraz zdecydowanie nie w 60,4%). Wśród wszystkich szkół jedynie sześć zadeklarowało udział osób całkowicie niewidomych w kursach (ich uczestnictwo miało najczęściej charakter sporadycznych zgłoszeń na przestrzeni kilku czy kilkunastu lat działalności szkoły). Z kolei osoby słabowidzące brały udział w zajęciach organizowanych przez 16 placówek (podobnie jak w przypadku osób niewidomych były to pojedyncze zgłoszenia). Zdaniem większości dyrektorów ankietowanych szkół lektorzy nie posiadali odpowiedniego przygotowania do pracy z niewidomymi i słabowidzącymi. Ponadto stwierdzono, że szkoły nie dysponowały pomocami dydaktycznymi dostępnymi zarówno dla osób niewidomych (raczej nie – 23,4%; zdecydowanie nie – 56,8%), jak i słabowidzących (odpowiednio: 24,6% oraz 49,3%).

Deskryptory TESE: nauczanie języków obcych, nauczanie języka, nauczanie, kurs, kwalifikacje pedagogiczne, dostępność dla niepełnosprawnych, oferta edukacyjna, osoby niepełnosprawne
TESE descriptors: foreign language teaching, language teaching, teaching, course, teaching qualification, access for the disabled, educational provision, people with disabilities
Publikacje:
  • Czerwińska, K. (2007). (Nie)Dostępność kursów językowych dla osób niewidomych i słabowidzących. Wychowanie na co Dzień, 4-5, 3-7.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"