Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź, w jakim stopniu podział szkół (na bezpłatne i pobierające opłaty, publiczne i niepubliczne, prowadzone w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym) przyczynia się do wytwarzania nierówności w dostępie do wykształcenia. W projekcie badawczym wykorzystano dane z Polskiego Generalnego Sondażu Społecznego, zrealizowanego w 2008 roku, z kolei w analizie posłużono się regresją logiczną. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że przewidywania związane z wykształceniem się nowych form nierówności (związanych z pochodzeniem społecznym) na ogół uzyskały potwierdzenie. Wykazano, że pochodzenie społeczne nie różnicuje dostępu do średnich szkół publicznych i niepublicznych, niemniej okazało się wpływać na dostępność szkół stacjonarnych i niestacjonarnych oraz pobierających opłaty i bezpłatnych. Osoby pochodzące z rodzin kierowników wyższej rangi i specjalistów częściej uczęszczały do szkół prowadzonych w trybie stacjonarnym oraz do szkół pobierających opłaty. Na podstawie danych PGSS stwierdzono ponadto, że pochodzenie inteligenckie najsilniej związane jest z kształceniem w sektorze publicznym (ujawniono, że dzieci inteligencji stosunkowo najczęściej pobierają edukację w dziennych, bezpłatnych szkołach policealnych i wyższych uczelniach, z kolei w ponadśrednich szkołach prowadzonych w trybie niestacjonarnym oraz pobierających opłaty relatywnie najczęściej uczą się osoby pochodzące z rodzin pracowników umysłowych, właścicieli, robotników i rolników). |