BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nowe ogniwa nierówności edukacyjnych w Polsce
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Henryk Domański
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź, w jakim stopniu podział szkół (na bezpłatne i pobierające opłaty, publiczne i niepubliczne, prowadzone w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym) przyczynia się do wytwarzania nierówności w dostępie do wykształcenia. W projekcie badawczym wykorzystano dane z Polskiego Generalnego Sondażu Społecznego, zrealizowanego w 2008 roku, z kolei w analizie posłużono się regresją logiczną. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że przewidywania związane z wykształceniem się nowych form nierówności (związanych z pochodzeniem społecznym) na ogół uzyskały potwierdzenie. Wykazano, że pochodzenie społeczne nie różnicuje dostępu do średnich szkół publicznych i niepublicznych, niemniej okazało się wpływać na dostępność szkół stacjonarnych i niestacjonarnych oraz pobierających opłaty i bezpłatnych. Osoby pochodzące z rodzin kierowników wyższej rangi i specjalistów częściej uczęszczały do szkół prowadzonych w trybie stacjonarnym oraz do szkół pobierających opłaty. Na podstawie danych PGSS stwierdzono ponadto, że pochodzenie inteligenckie najsilniej związane jest z kształceniem w sektorze publicznym (ujawniono, że dzieci inteligencji stosunkowo najczęściej pobierają edukację w dziennych, bezpłatnych szkołach policealnych i wyższych uczelniach, z kolei w ponadśrednich szkołach prowadzonych w trybie niestacjonarnym oraz pobierających opłaty relatywnie najczęściej uczą się osoby pochodzące z rodzin pracowników umysłowych, właścicieli, robotników i rolników).

Autorskie słowa kluczowe: nierówności edukacyjne, stratyfikacja społeczna, progi selekcji, bariery pochodzeniowe
Author's Keywords: educational inequalities, social stratification, private schools, equal opportunity
Deskryptory TESE: dostępność oświaty, przejście ze szkoły średniej do wyższej, uczeń, opłaty za naukę, wybór szkoły, kariera szkolna
TESE descriptors: access to education, transition from upper secondary to higher education, pupil, tuition fees, choice of school, school career
Publikacje:
  • Domański, H. (2010). Nowe ogniwa nierówności edukacyjnych w Polsce. Studia Socjologiczne, 1, 7-33.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"