Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 152 uczniów, w tym 63 chłopców i 87 dziewcząt, w wieku od 12 do 16 lat. Byli to uczniowie trzech warszawskich szkół: gimnazjum (49,2%), liceum ogólnokształcącego (35,5%) oraz szkoły podstawowej (15,1%). Dane uzyskano także od 116 rodziców badanych uczniów, w tym 72 matek, 23 ojców; 20 kwestionariuszy wypełnili razem ojcowie i matki. W dni powszednie z telewizora nastolatki korzystały średnio przez 3,35 godziny, z internetu – 1,43, z komputera (TIK) – 2,63, z telefonu komórkowego – 2,6, z gier komputerowych – 2,63, z gier telewizyjnych – 5,45, a z CD-ROM-ów – 0,9. W weekendy znacznie zwiększała się długość korzystania z telewizora przez młodzież – do 4,35 godziny, także z internetu – do 2,18, z komputera – 3,41, z telefonu komórkowego – 2,93, z gier komputerowych – 3,03, z CD-ROM-ów – 0.95. Zmniejszyła się natomiast długość korzystania z gier telewizyjnych przez nastolatków – do 3,56 godziny. Z komputera w szkole korzystało 87,5% uczniów, z internetu – 70,3%, z gier komputerowych – 47,4%, z telefonu komórkowego – 37,2%, a z telewizji – 28,7%. Ze wszystkich tych urządzeń – jak się okazało – najczęściej korzystały dziewczynki, z wyjątkiem gier komputerowych. Badana młodzież była przekonana o swoim wpływie na decyzje o kupnie nowych sprzętów audiowizualnych i i wyposażenia. Uczniowie uważali, że mają najmniejszy wpływ na zakup nowego telewizora; za największy natomiast uznano wpływ na zakup komputera i gier komputerowych. Również rodzice dostrzegali duży wpływ młodzieży na zakup nowych sprzętów audiowizualnych i ich wyposażenia. |