Obserwuj
Tytuł badania: |
Nowe metody badania jakości i przydatności kształcenia w szkołach wyższych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2005] |
Badacz: |
Mieczysław Kabaj |
Abstrakt: |
Doniesienie jest pierwszą z dwóch części badania (druga część: Metody badania jakości kształcenia w szkołach wyższych). Celem badań było dostarczenie uczelniom informacji na temat losów absolwentów kończących ten etap edukacyjny oraz na temat ich opinii o uczelnianych zajęciach (jakość i poziom poszczególnych zajęć). Celem nadrzędnym było zaprojektowanie i wytestowanie nowej metody ewaluacji jakości i przydatności kształcenia w szkołach wyższych na przykładzie Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej w Warszawie (WSSE). Badani absolwenci z lat 1999-2005 musieli odpowiedzieć na 40 pytań ankietowych, uszeregowanych w kilka obszarów tematycznych (informacje ogólne, ocena jakości i przydatności studiów, praca i kariera zawodowa, pytanie otwarte). Wysłano ogółem 4159 anonimowych kwestionariuszy, z czego otrzymano 906 uzupełnionych (23% całości). Wyniki badania sondażowego wskazują na charakterystyczne cechy studentów oraz absolwentów wymienionej wyżej uczelni. Ponadto w doniesieniu znaleźć można informacje na temat statusu zawodowego respondentów w okresie studiów i po ich ukończeniu. Respondenci twierdzą (42,6%), że wiedza zdobyta na studiach okazała się przydatna w wykonywanej pracy (26% ankietowanych uważa, że praca dyplomowa, którą pisali na studiach, przydała się im w pracy, którą teraz wykonują). Doniesienie zawiera także próbę nowej metody, która ma weryfikować jakość i przydatność studiów. Znajduje się tu pięć mierników nowej metody: ponowny wybór tej samej szkoły wyższej (86% osób wybrałoby WSSE), wpływ studiów na życie osobiste i zawodowe (71% badanych ocenia pozytywniej wpływ uczelni na życie osobiste niż na zawodowe), zmiana pozycji zawodowej, awans zawodowy, potencjał intelektualny do dalszego studiowania. |
Deskryptory TESE: |
postawa, student, absolwent, absolwent szkoły wyższej, kształcenie formalne |
TESE descriptors: |
attitude, student, school leaver, graduate, formal education |
Publikacje: |
- Kabaj, M. (2006). Nowe metody badania jakości i przydatności kształcenia w szkołach wyższych. Polityka Społeczna, 5-6, 1-7.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.