BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nowe metody badania jakości i przydatności kształcenia w szkołach wyższych
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Mieczysław Kabaj
Abstrakt:

Doniesienie jest pierwszą z dwóch części badania (druga część: Metody badania jakości kształcenia w szkołach wyższych). Celem badań było dostarczenie uczelniom informacji na temat losów absolwentów kończących ten etap edukacyjny oraz na temat ich opinii o uczelnianych zajęciach (jakość i poziom poszczególnych zajęć). Celem nadrzędnym było zaprojektowanie i wytestowanie nowej metody ewaluacji jakości i przydatności kształcenia w szkołach wyższych na przykładzie Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej w Warszawie (WSSE). Badani absolwenci z lat 1999-2005 musieli odpowiedzieć na 40 pytań ankietowych, uszeregowanych w kilka obszarów tematycznych (informacje ogólne, ocena jakości i przydatności studiów, praca i kariera zawodowa, pytanie otwarte). Wysłano ogółem 4159 anonimowych kwestionariuszy, z czego otrzymano 906 uzupełnionych (23% całości). Wyniki badania sondażowego wskazują na charakterystyczne cechy studentów oraz absolwentów wymienionej wyżej uczelni. Ponadto w doniesieniu znaleźć można informacje na temat statusu zawodowego respondentów w okresie studiów i po ich ukończeniu. Respondenci twierdzą (42,6%), że wiedza zdobyta na studiach okazała się przydatna w wykonywanej pracy (26% ankietowanych uważa, że praca dyplomowa, którą pisali na studiach, przydała się im w pracy, którą teraz wykonują). Doniesienie zawiera także próbę nowej metody, która ma weryfikować jakość i przydatność studiów. Znajduje się tu pięć mierników nowej metody: ponowny wybór tej samej szkoły wyższej (86% osób wybrałoby WSSE), wpływ studiów na życie osobiste i zawodowe (71% badanych ocenia pozytywniej wpływ uczelni na życie osobiste niż na zawodowe), zmiana pozycji zawodowej, awans zawodowy, potencjał intelektualny do dalszego studiowania.

Deskryptory TESE: postawa, student, absolwent, absolwent szkoły wyższej, kształcenie formalne
TESE descriptors: attitude, student, school leaver, graduate, formal education
Publikacje:
  • Kabaj, M. (2006). Nowe metody badania jakości i przydatności kształcenia w szkołach wyższych. Polityka Społeczna, 5-6, 1-7.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"