BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zainteresowanie różnymi formami aktywności ruchowej wśród uczniów klas I-III gimnazjum integracyjnego
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Krzysztof Kałużny
Abstrakt:

Celem badania było określenie zainteresowania aktywnością fizyczną wśród gimnazjalistów uczęszczających do klas integracyjnych. Założono wstępnie, że płeć oraz pełnosprawność i niepełnosprawność wpływają na zainteresowanie sportem wśród badanych uczniów. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy zainteresowania aktywnością ruchową uczniów klas integracyjnych zależą od płci; jakie są zainteresowania aktywnością ruchową uczniów z klas integracyjnych gimnazjum; jakie są zainteresowania aktywnością ruchową niepełnosprawnych dziewcząt i chłopców z klas integracyjnych gimnazjum; jakie są zainteresowania aktywnością ruchową pełnosprawnych dziewcząt i chłopców z klas integracyjnych gimnazjum. W badaniu uczestniczyło 128 uczniów, w tym 69 dziewcząt i 59 chłopców, 14 dziewcząt niepełnosprawnych i 55 zdrowych, 15 chłopców niepełnosprawnych i 44 zdrowych. Badani uczęszczali do Zespołu Szkół nr 11 we Wrocławiu (Gimnazjum Integracyjnego nr 50). Do zebrania materiału wykorzystano sondaż diagnostyczny, technikę ankiety (oprac. Rokita). Okazało się, że zdrowe gimnazjalistki najbardziej lubiły takie dyscypliny sportowe jak: piłka siatkowa (76-100%), pływanie (56-80%), łyżwiarstwo (52-62%) i piłka nożna (38-70%). Nieco mniej popularne okazały się: koszykówka (19-50%), tenis ziemny (12-60%), tenis stołowy (25-40%). Z kolei niepełnosprawne gimnazjalistki lubiły najbardziej: siatkówkę (75-100%), pływanie (75-100%), łyżwiarstwo (71-100%) i taniec towarzyski (57-100%). Mnie lubiane okazały się: tenis stołowy (0-67%), koszykówka (0-57%) i piłka nożna (0-50%). Na podstawie analizy statystycznej wnioskowano, że w przypadku dziewcząt na ich wybory sportowe mają wpływ pełnosprawność i niepełnosprawność. Z kolei niepełnosprawni chłopcy lubili najbardziej takie dyscypliny jak: piłka nożna (71-75%), pływanie (50-71%), piłka ręczna (43-50%). Popularne, ale w zależności od klas dość różnie lubiane, były takie dyscypliny jak: piłka siatkowa (0-43%), tenis stołowy (0-71%), koszykówka i narciarstwo (0-50%). Zdrowi chłopcy lubili najbardziej piłkę nożną (38-90%), siatkówkę (31-77%), koszykówkę (15-69%) i piłkę ręczną (31-50%). Ani jeden chłopiec z obu badanych grup nie interesował się jeździectwem oraz grą w ringo. W przypadku chłopców analiza statystyczna wykazała, że na wybory sportowe ma wpływ tylko niepełnosprawność badanych.

Author's Keywords: interest, motorial activity, integration school, disabled students, grammar school
Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, sprawność, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, sprzęt sportowy, zdrowie, kształcenie integracyjne
TESE descriptors: physical education, efficiency, disability, physical disability, sports equipment, health, inclusive education
Publikacje:
  • Kałużny, K. (2010). Zainteresowanie różnymi formami aktywności ruchowej wśród uczniów klas I-III gimnazjum integracyjnego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 30, 212-217.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"