Abstrakt: |
Badanie miało charakter ilościowy, a jego celem było poznanie sposobu postrzegania problemów alkoholowych przez młodzież polską i niemiecką. Przeprowadzono je wśród uczniów klas VII-X szkół berlińskich oraz polskich gimnazjów i uczniów klas I-II liceów warszawskich. Łącznie przebadano 585 uczniów berlińskich i 476 warszawskich w wieku 12-18 lat. Jako narzędzie badawcze zastosowano ankietę opracowaną w Technische Universität Berlin oraz przetłumaczoną na polski przez M.A. Marchwacką. Większość uczniów niemieckich posiadała rodziców, którzy ukończyli Realschule i mieli maturę, wśród polskich uczniów przeważały osoby, których rodzice posiadali maturę i ewentualnie ukończyli szkołę zawodową. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że młodzież w obu krajach spożywała alkohol w podobnych miejscach, czyli na dyskotekach, w pubie, w domu podczas nieobecności rodziców. Polska młodzież bardziej niż niemiecka unikała jednak obecności rodziców podczas konsumpcji, częściej wymieniała też możliwość utraty przyjaciół z powodu konsumpcji oraz uważała spożywanie alkoholu za niebezpieczne i związane z ryzykiem. Z kolei młodzież niemiecka częściej niż polska wymieniała alkohol jako bardzo ważny element na prywatkach. Zarówno polska, jak i niemiecka młodzież wiązała problemy alkoholowe z psychicznymi i fizycznymi konsekwencjami. Psychiczne konsekwencje wymieniane były częściej od fizycznych przez obie grupy badanych, ponadto młodzież niemiecka wymieniała oba typy konsekwencji spożywania alkoholu częściej od młodzieży polskiej. Odsetki te układały się następująco: młodzież niemiecka – konsekwencje psychiczne – 53%; konsekwencje fizyczne – 39%; młodzież polska – konsekwencje psychiczne – 43%; konsekwencje fizyczne – 32%. Symptomy socjalne wymieniło jedynie 4% młodzieży niemieckiej i 9% polskiej. Najczęściej wymienianym przez ogół badanych symptomem psychicznym była wewnętrzna potrzeba konsumpcji (uzależnienie), symptomem fizycznym – symptomy odwykowe (dreszcze, drgawki, pocenie się), symptomem socjalnym – wystąpienie drastycznych konfliktów ze środowiskiem. Uczniowie szkół warszawskich częściej podejmowali temat nadużywania alkoholu. |