BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Optymizm a wypalenie zawodowe u nauczycieli
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Marek Mystkowski, Jan F. Terelak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: H1. Pesymiści w większym stopniu niż optymiści są podatni na wyczerpanie emocjonalne. H2. Optymiści w mniejszym stopniu niż pesymiści ulegają depersonalizacji. H3. Pesymiści bardziej, w porównaniu z optymistami, wykazują obniżone poczucie osiągnięć zawodowych. H4. Prawdopodobieństwo wystąpienia u osób starszych wypalenia zawodowego jest mniejsze niż u osób młodszych. Próbę badawczą stanowiło 98 nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych (w tym 65 kobiet i 33 mężczyzn, wiek badanych mieścił się w przedziale 26-67 lat, średni staż zawodowy wynosił 17 lat). Wszyscy respondenci pracowali w miastach powyżej 50 tysięcy mieszkańców. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Orientacji Życiowej oraz Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego. W wyniku zrealizowanego badania sformułowane założenia zostały potwierdzone częściowo. Odpowiedzi udzielone przez respondentów wykazały istnienie umiarkowanego związku pomiędzy optymizmem a dwoma wymiarami wypalenia: o charakterze ujemnym w przypadku wyczerpania emocjonalnego oraz dodatnim w przypadku osobistego zaangażowania. Potwierdzono tym samym hipotezy H1 i H3, zgodnie z którymi pesymiści w większym stopniu niż optymiści są podatni na wyczerpanie emocjonalne oraz obniżone poczucie osiągnięć zawodowych. Ze względu na bardzo słaby związek korelacyjny między optymizmem a depersonalizacją oraz brak różnic między nauczycielami o niskim i wysokim poziomie optymizmu nie potwierdzono H2. Wykazano, że wszyscy badani nauczyciele w podobnym stopniu stosowali techniki depersonalizacyjne. Nie potwierdzono także hipotezy o związku pomiędzy wymiarami wypalenia zawodowego a wiekiem respondentów.

Deskryptory TESE: nauczyciel, osobowość, postawa, doświadczenie zawodowe, warunki pracy, staż pracy, wiek
TESE descriptors: teacher, personality, attitude, professional experience, working conditions, seniority, age
Publikacje:
  • Terelak, J.F. i Mystkowski, M. (2010). Optymizm a wypalenie zawodowe u nauczycieli. Studia Psychologica, 10, 153-178.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"