BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Optymizm czy pesymizm młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną w stylu wyjaśniania sytuacji sukcesu i porażki
Instytucja:
Data: 2002 – 2004
Badacz: Joanna Głodkowska
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jaka jest różnica w stylu wyjaśniania sytuacji powodzenia i sytuacji niepowodzenia między młodzieżą upośledzoną umysłowo w stopniu lekkim a młodzieżą w normie intelektualnej? Analizie poddano trzy wymiary stylu wyjaśniania (stałość, zasięg, personalizacja) oraz kategorie ogólne: nastawienie wobec sytuacji powodzenia i niepowodzenia oraz poziom nadziei. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem stylu wyjaśniania. Próba liczyła 100 uczniów szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim oraz 100 uczniów szkoły ogólnodostępnej (szkoły zlokalizowane były w województwie mazowieckim). Wiek respondentów mieścił się w przedziale 15-17 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ankietowani ze szkoły specjalnej w wyjaśnianiu sytuacji stosunkowo częściej wyrażali optymistyczne niż pesymistyczne sądy, wskazujące na stałość powodzenia oraz uniwersalny zasięg sytuacji sukcesu, która wpływa na pozostałe obszary ich działania. Ustalono, że w grupie respondentów upośledzonych umysłowo sytuacja sukcesu lub porażki nie różnicowała optymistycznego stylu wyjaśniania zdarzeń. Okazało się również, że młodzież upośledzoną w porównaniu z rówieśnikami w normie intelektualnej sytuacje powodzenia bardziej motywowały do stosowania wyjaśniania optymistycznego.

Autorskie słowa kluczowe: psychologia pozytywna, teoria atrybucji, styl wyjaśniania, rehabilitacja humanistyczna, upośledzenie umysłowe
Author's Keywords: positive psychology, attribution theory, explanation style, humanistic rehabilitation, mental disability
Deskryptory TESE: młodzież, osoby niepełnosprawne, upośledzenie, postawa, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: youth, people with disabilities, disability, attitude, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Głodkowska, J. (2005). Optymizm czy pesymizm młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną w stylu wyjaśniania sytuacji sukcesu i porażki. Człowiek. Niepełnosprawność. Społeczeństwo, 1, 153-178.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"