| Tytuł badania: |
Optymizm czy pesymizm młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną w stylu wyjaśniania sytuacji sukcesu i porażki |
| Instytucja: |
|
| Data: |
2002 – 2004 |
| Badacz: |
Joanna Głodkowska |
| Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jaka jest różnica w stylu wyjaśniania sytuacji powodzenia i sytuacji niepowodzenia między młodzieżą upośledzoną umysłowo w stopniu lekkim a młodzieżą w normie intelektualnej? Analizie poddano trzy wymiary stylu wyjaśniania (stałość, zasięg, personalizacja) oraz kategorie ogólne: nastawienie wobec sytuacji powodzenia i niepowodzenia oraz poziom nadziei. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem stylu wyjaśniania. Próba liczyła 100 uczniów szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim oraz 100 uczniów szkoły ogólnodostępnej (szkoły zlokalizowane były w województwie mazowieckim). Wiek respondentów mieścił się w przedziale 15-17 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ankietowani ze szkoły specjalnej w wyjaśnianiu sytuacji stosunkowo częściej wyrażali optymistyczne niż pesymistyczne sądy, wskazujące na stałość powodzenia oraz uniwersalny zasięg sytuacji sukcesu, która wpływa na pozostałe obszary ich działania. Ustalono, że w grupie respondentów upośledzonych umysłowo sytuacja sukcesu lub porażki nie różnicowała optymistycznego stylu wyjaśniania zdarzeń. Okazało się również, że młodzież upośledzoną w porównaniu z rówieśnikami w normie intelektualnej sytuacje powodzenia bardziej motywowały do stosowania wyjaśniania optymistycznego. |
| Autorskie słowa kluczowe: |
psychologia pozytywna, teoria atrybucji, styl wyjaśniania, rehabilitacja humanistyczna, upośledzenie umysłowe |
| Author's Keywords: |
positive psychology, attribution theory, explanation style, humanistic rehabilitation, mental disability |
| Deskryptory TESE: |
młodzież, osoby niepełnosprawne, upośledzenie, postawa, zachowania, zachowania społeczne |
| TESE descriptors: |
youth, people with disabilities, disability, attitude, behaviour, social behaviour |
| Publikacje: |
- Głodkowska, J. (2005). Optymizm czy pesymizm młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną w stylu wyjaśniania sytuacji sukcesu i porażki. Człowiek. Niepełnosprawność. Społeczeństwo, 1, 153-178.
|