Abstrakt: |
Celem badania było określenie sytuacji uczniów, nauczycieli i rodziców w szkole podstawowej pod kątem zaspokajania ich podstawowych potrzeb społecznych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego w wybranych szkołach województwa świętokrzyskiego. Objęto nim wszystkie szkoły niepubliczne oraz szkoły publiczne, których dobór miał charakter celowy ze względu na podobną wielkość i środowisko lokalne do szkół niepublicznych. W próbie znaleźli się uczniowie klas I-III (N = 303) i klas IV-VI (N = 407), rodzice (N = 621) i nauczyciele szkół podstawowych w Kielcach, Starachowicach i Brzesku-Zdroju (N = 222). Satysfakcja ze szkoły uczniów klas I-III była istotnie zależna od liczebności klasy, do której uczęszczało dziecko, oraz od typu szkoły. Uczniowie w tym wieku bardzo rzadko pragnęli zmienić szkołę na inną. Najczęściej byli to uczniowie z mało licznych klas ze szkół prywatnych i społecznych. Powodem chęci zmiany szkoły było najczęściej przeniesienie się do szkoły, do której uczęszczali koledzy z podwórka. Uczniowie klas IV-VI w większości identyfikowali się ze swoją szkołą, niezależnie od jej typu. Ponad połowa badanych z tej grupy nie miała sprecyzowanego zdania w sprawie chęci pozostania w szkole. Co szósty uczeń zmieniłby szkołę i zrobiłby to najczęściej z powodu sposobu nauczania w szkole, zbyt rygorystycznej lub zbyt łagodnej dyscypliny, złych warunków do nauki i odpoczynku w szkole, niewielkich możliwości rozwoju zainteresowań oraz niewielkich możliwości rozwoju podmiotowości uczniów w szkole. 1/3 badanych była zadowolona ze swojej szkoły. Najbardziej zadowolonymi ze swojego miejsca pracy byli nauczyciele szkół prywatnych (60%) i publicznych (44%), natomiast najbardziej niezadowoleni byli nauczyciele ze szkoły katolickiej (56,3%) i ze szkół społecznych (40%). Czynniki decydujące o zadowoleniu z pracy (dobry kontakt z uczniami, grono koleżanek i kolegów, dobre relacje z dyrekcją, ciekawa praca, mało liczne klasy, osiągnięcia zawodowe, możliwość doskonalenia się, zadowalające zarobki) wymieniali głównie nauczyciele zadowoleni z pracy; czynniki wpływające na niezadowolenie (niskie zarobki, zbyt duży wpływ rodziców lub brak porozumienia z nimi, zbyt mała dyscyplina wśród uczniów, zła atmosfera pracy, brak spokoju/ciszy/miejsca odpoczynku, konflikty z przełożonymi lub kolegami, brak możliwości rozwoju zawodowego) wymieniali nauczyciele pragnący zmienić miejsce zatrudnienia. W grupie rodziców najbardziej zadowoleni z nauczania, wychowania i opieki nad dzieckiem w szkole byli rodzice uczniów ze szkół niepublicznych, szczególnie społecznych. Najmniejsze zadowolenie prezentowali rodzice uczniów ze szkół publicznych. |