BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Satysfakcja ze szkoły najważniejszych podmiotów szkolnych: uczniów, nauczycieli i rodziców
Instytucja:
Data: maj 2004 – czerwiec 2004
Badacz: Zuzanna Zbróg
Abstrakt:

Celem badania było określenie sytuacji uczniów, nauczycieli i rodziców w szkole podstawowej pod kątem zaspokajania ich podstawowych potrzeb społecznych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego w wybranych szkołach województwa świętokrzyskiego. Objęto nim wszystkie szkoły niepubliczne oraz szkoły publiczne, których dobór miał charakter celowy ze względu na podobną wielkość i środowisko lokalne do szkół niepublicznych. W próbie znaleźli się uczniowie klas I-III (N = 303) i klas IV-VI (N = 407), rodzice (N = 621) i nauczyciele szkół podstawowych w Kielcach, Starachowicach i Brzesku-Zdroju (N = 222). Satysfakcja ze szkoły uczniów klas I-III była istotnie zależna od liczebności klasy, do której uczęszczało dziecko, oraz od typu szkoły. Uczniowie w tym wieku bardzo rzadko pragnęli zmienić szkołę na inną. Najczęściej byli to uczniowie z mało licznych klas ze szkół prywatnych i społecznych. Powodem chęci zmiany szkoły było najczęściej przeniesienie się do szkoły, do której uczęszczali koledzy z podwórka. Uczniowie klas IV-VI w większości identyfikowali się ze swoją szkołą, niezależnie od jej typu. Ponad połowa badanych z tej grupy nie miała sprecyzowanego zdania w sprawie chęci pozostania w szkole. Co szósty uczeń zmieniłby szkołę i zrobiłby to najczęściej z powodu sposobu nauczania w szkole, zbyt rygorystycznej lub zbyt łagodnej dyscypliny, złych warunków do nauki i odpoczynku w szkole, niewielkich możliwości rozwoju zainteresowań oraz niewielkich możliwości rozwoju podmiotowości uczniów w szkole. 1/3 badanych była zadowolona ze swojej szkoły. Najbardziej zadowolonymi ze swojego miejsca pracy byli nauczyciele szkół prywatnych (60%) i publicznych (44%), natomiast najbardziej niezadowoleni byli nauczyciele ze szkoły katolickiej (56,3%) i ze szkół społecznych (40%). Czynniki decydujące o zadowoleniu z pracy (dobry kontakt z uczniami, grono koleżanek i kolegów, dobre relacje z dyrekcją, ciekawa praca, mało liczne klasy, osiągnięcia zawodowe, możliwość doskonalenia się, zadowalające zarobki) wymieniali głównie nauczyciele zadowoleni z pracy; czynniki wpływające na niezadowolenie (niskie zarobki, zbyt duży wpływ rodziców lub brak porozumienia z nimi, zbyt mała dyscyplina wśród uczniów, zła atmosfera pracy, brak spokoju/ciszy/miejsca odpoczynku, konflikty z przełożonymi lub kolegami, brak możliwości rozwoju zawodowego) wymieniali nauczyciele pragnący zmienić miejsce zatrudnienia. W grupie rodziców najbardziej zadowoleni z nauczania, wychowania i opieki nad dzieckiem w szkole byli rodzice uczniów ze szkół niepublicznych, szczególnie społecznych. Najmniejsze zadowolenie prezentowali rodzice uczniów ze szkół publicznych.

Author's Keywords: satisfaction, school participants, non-public school, social needs
Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – szkoła, szkoła niepubliczna, szkoła publiczna, szkoła prywatna, uczestnictwo rodziców, satysfakcja zawodowa
TESE descriptors: teacher-student relation, parent-school relation, private school, public-sector school, private school, parent participation, occupational satisfaction
Publikacje:
  • Zbróg, Z. (2009). Satysfakcja ze szkoły najważniejszych podmiotów szkolnych: uczniów, nauczycieli i rodziców. Kwartalnik Pedagogiczny, 1(211), 125-141.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"