Abstrakt: |
Badanie dotyczyło satysfakcji zawodowej nauczycieli wychowania fizycznego i objęło 450 losowo dobranych nauczycieli pracujących w różnych typach szkół na wsi i w różnej wielkości miastach w Małopolsce. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Za wskaźniki satysfakcji zawodowej uznano stopień zadowolenia z wykonywanej pracy, zgodność wyobrażeń o pracy z rzeczywistością, kierunek zmian nastawienia do pracy pod wpływem praktyki zawodowej, poczucie wpływu na losy i funkcjonowanie szkoły, gotowość ponownego wyboru zawodu nauczyciela, zadowolenie z dotychczasowych osiągnięć zawodowych. Do analiz włączono ostatecznie 184 kwestionariusze wypełnione przez nauczycieli wychowania fizycznego oraz 223 – przez nauczycieli innych specjalności. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że rzeczywistość pracy w zawodzie nie zaskoczyła większości nauczycieli, którzy wskazali na całkowitą lub częściową zgodność wyobrażeń z tą rzeczywistością. W przypadku nauczycieli wychowania fizycznego najczęściej występował brak wpływu na nastawienie do zawodu, nabywania doświadczenia zawodowego, a w przypadku nauczycieli innych specjalności odsetki wskazań na wpływ pozytywny, negatywny lub brak wpływu były stosunkowo wyrównane. W obu grupach przeważało zadowolenie z zawodu, najczęściej z powodu codziennych sukcesów uczniów, zainteresowania uczniów przedmiotem oraz sympatii i szacunku uczniów. Z kolei wśród powodów braku zadowolenia przeważały materialne warunki pracy, niska płaca i negatywna, bierna postawa uczniów. Nauczyciele najczęściej mieli poczucie wpływu na losy i funkcjonowanie szkoły, choć niezbyt silne (odpowiedź: raczej tak). Wpływ ten dotyczył głównie planów wychowawczych/dydaktycznych/profilaktycznych/itp., efektów dydaktycznych w nauczanym przedmiocie oraz zajęć pozalekcyjnych. Natomiast brak wpływu odczuwano w zakresie budżetu szkoły i jego realizacji oraz przydziału czynności i zadań. Pomimo wszelkich wątpliwości dotyczących zawodu nauczyciela znakomita większość badanych wybrałaby go ponownie i wyrażała zadowolenie ze swojej kariery zawodowej. Za wskaźniki sukcesu zawodowego uznawano najczęściej codzienne osiągnięcia uczniów. Sukcesy najzdolniejszych podopiecznych były również najbardziej cenione w opinii badanych. Z kolei czynnikiem najsilniej wpływającym na zadowolenie z kariery było osiągnięcie stabilizacji zawodowej. Największą wadą realizacji w zawodzie nauczyciela były zdaniem respondentów niskie zarobki. |