Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział ponad 200 losowo wybranych nauczycieli doskonalących się na studiach podyplomowych, organizowanych na Uniwersytecie Warszawskim. 30% respondentów za zaletę systemu awansu zawodowego uznało motywację do kształcenia i doskonalenia. 28% wskazało w tym kontekście korzyści finansowe, 18% wymuszenie aktywności, innowacyjności. 15% badanych twierdziło jednak, że system awansu zawodowego nauczycieli nie ma żadnych zalet. 10% ankietowanych podkreślało wartość zdobycia nowej wiedzy i wiedzy specjalistycznej. 8% dzięki systemowi awansu miało poczucie sukcesu, satysfakcji zawodowej. 44% nauczycieli uczestniczących w badaniu skarżyło się natomiast na przerost biurokracji. 35% widziało w systemie awansu zawodowego fikcyjność, brak związku dokumentów z osiągnięciami nauczyciela i jakością jego pracy. 20% natomiast za wadę uznało czasochłonność i zbytnią rozwlekłość systemu. 12% nie odnajdywało motywacji do dalszego doskonalenia po uzyskaniu najwyższego stopnia. 10% skarżyło się na wymagania niedostosowane do codziennej pracy nauczyciela, tyle samo zaś twierdziło, że cały system awansu jest zły. 8% zwracało uwagę na niejasne kryteria oceny dorobku i uznaniowość. |