
Obserwuj
Tytuł badania: |
Uczciwość w szkole |
Instytucja: |
|
Data: |
sierpień 2011 – wrzesień 2011 |
Badacz: |
Michał Borkowski, Dorota Czyżowska, Michał Kaczmarczyk |
Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie stopnia uczciwości uczniów w ich zachowaniach szkolnych. Badanie przeprowadzono techniką ankiety internetowej (TIK), umieszczonej na portalu www.zadane.pl. Ankietę wypełniło 6595 uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych (76% kobiet i 24% mężczyzn) oraz średnich (77% kobiet i 23% mężczyzn). Badani odpowiadali na pytania dotyczące postawy wobec szkoły, postrzegania uczciowości w odniesieniu do szkoły, oceny zjawiska ściągania, wzajemnego podpowiadania sobie podczas sprawdzianów, a także stopnia korzystania z materiałów edukacyjnych (w tym również gotowych rozwiązań i bryków), zamieszczonych w internecie. Wyniki badania potwierdzają, że być uczciwą osobą to: nie oszukiwać (prawie 75%), mówić prawdę (ponad 72%) oraz dotrzymywać słowa (ponad 71%). Ponad 78% ankietowanych uważa się za osoby uczciwe. Prawie 68% wszystkich respondentów przyznało, że w szkole w ogóle nie jest poruszany temat uczciwości. Ponadto badanie wykazało, że głównym powodem ściągania w szkole są: lenistwo (prawie 54%) i chęć zyskania lepszych ocen (ponad 52%). |
Deskryptory TESE: |
portal internetowy, Internet, postawa wobec szkoły, postawa, korzystanie z Internetu, zachowania społeczne, praca domowa, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
website, Internet, attitude towards school, attitude, Internet usage, social behaviour, homework, ICT |
Publikacje: |
- Kaczmarczyk, M. i Borkowski, M. (bdw.). Raport: Uczciwość w szkole. Pobrane z http://www.uczciwoscwszkole.pl/files/raport_zadane_pl_uczciwosc_w_szkole.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.