BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczciwość egzaminacyjna przyszłych „nowomaturzystów”
Instytucja:
Data: wrzesień 2003
Badacz: Małgorzata Lipska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy postawy etycznej przyszłych maturzystów, przede wszystkim pod względem nieuczciwości egzaminacyjnej (wśród uwzględnionych zmiennych znalazły się typ szkoły, aspiracje edukacyjne oraz motywacja). Do zebrania materiału wykorzystano specjalnie opracowane kwestionariusze dla uczniów oraz nauczycieli. Próbę badawczą stanowiło 2436 uczniów (w tym 40,6% uczęszczało do liceów ogólnokształcących, 30% do liceów profilowanych, a 29,4% do techników), 389 nauczycieli oraz 47 dyrektorów szkół (dobór badanych miał charakter losowy). 80% ankietowanych uczniów zgodziło się ze stwierdzeniem Na sprawdzianach, gdy mam możliwość, to ściągam. Natomiast 14% badanych deklarowało, że mimo sprzyjających okoliczności zachowują się uczciwie. Wykazano największe różnice pod względem typu szkoły pomiędzy uczniami, którzy przyznali się do ciągłego ściągania i stanowili 18,4% młodzieży z liceów ogólnokształcących oraz blisko 30% z techników. Na podstawie uzyskanego materiału nie stwierdzono związku między uczciwością egzaminacyjną a motywacją do nauki czy aspiracjami edukacyjnymi. Okazało się również, że największą grupę badanych, którzy zawsze oszukują, stanowią uczniowie z najniższymi wynikami na egzaminie gimnazjalnym. Zdaniem zdecydowanej większości nauczycieli (ponad 70%) uczniowie czasami ściągają i próbują sobie wzajemnie podpowiadać, a według 7% uczniowie postępują uczciwie.

Deskryptory TESE: uczenie się, efekt uczenia się, egzamin, egzamin końcowy, komisja egzaminacyjna, zachowania, postawa, proces uczenia się
TESE descriptors: learning, learning outcome, examination, final examination, board of examiners, behaviour, attitude, learning process
Publikacje:
  • Lipska, M. (2006). Uczciwość egzaminacyjna przyszłych „nowomaturzystów”. Wyniki badań Pracowni Ewaluacji CKE z września 2003 r. Egzamin Biuletyn Badawczy, 7, 91-103.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"