BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ śladowej postaci przetrwałych pierwotnych odruchów na powstanie trudności szkolnych – próba stawiania diagnozy
Instytucja:
Data: luty 2006 – maj 2006
Badacz: Celestyna Grzywniak
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja następujących hipotez (badanie miało charakter pilotażowy): U dzieci w wieku szkolnym z trudnościami w uczeniu się występują w śladowej postaci przetrwałe odruchy pierwotne. Wraz z wiekiem maleje liczba śladowych przetrwałych odruchów pierwotnych. U dzieci z ilorazem inteligencji poniżej przeciętnej śladowe przetrwałe odruchy występują z większym nasileniem niż u dzieci z inteligencją przeciętną. Próbę badawczą stanowiły: grupa 27 uczniów Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nr 2 w Krakowie (w tym 11 chłopców i 16 dziewcząt w wieku od 7 do 18 lat), których poziom inteligencji mieścił się od 80 do 113 pkt w skali Wechslera; grupa 11 uczniów uczęszczających do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3 w Krakowie (w tym 9 chłopców i 2 dziewczynki w wieku od 9 do 14 lat). Wszyscy uczestnicy badania przejawiali trudności w uczeniu się. Do zebrania materiału badawczego zastosowano program diagnozujący S. Goddard, składający się ze sprawdzianów koordynacji dużych mięśni i równowagi, testów badających odruchy oraz Testu Tansleya i Testu Bender-Gestalt. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono prawidłowość hipotezy dotyczącej występowania śladowych postaci przetrwałych odruchów pierwotnych. Analiza danych ujawniła utrzymywanie się m.in. tonicznego odruchu błędnikowego oraz asymetrycznego tonicznego odruchu szyjnego. Wykazano, że odruchy te wraz z wiekiem nie maleją, ale ulegają raczej nasileniu. Okazało się również, że u badanych o niższym ilorazie inteligencji występowały one częściej i były bardziej nasilone.

Autorskie słowa kluczowe: śladowa postać odruchów pierwotnych, trudności w uczeniu się, odruch szczątkowy, odruch Moro, odruch dłoniowy Palmara, asymetryczny toniczny odruch szyi, symetryczny toniczny odruch szyi, odruch Galanta, odruch ssania, zakłócenia rozwoju psychomotorycznego
Author's Keywords: traces of primitive reflexes, learning difficulties, residual reflex, startle reflex, palmar grasp reflex, asymmetrical tonic neck reflex, symmetrical tonic neck reflex,, Galant reflex, sucking reflex, psychomotor development disturbances
Deskryptory TESE: trudności w nauce, postawa, zachowania, rozwój fizyczny, niedostateczne osiągnięcia w nauce, inteligencja
TESE descriptors: learning difficulty, attitude, behaviour, physical development, re-assessment, intelligence
Publikacje:
  • Grzywniak, C. (2010). Wpływ śladowej postaci przetrwałych pierwotnych odruchów na powstanie trudności szkolnych – próba stawiania diagnozy. Szkoła Specjalna, 2, 98-112.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"