BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Egalitaryzacja i elitaryzacja szkół średnich
Instytucja:
Data: marzec 2012
Badacz: Alicja Zawistowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie roli położenia społecznego oraz płci jako wyznaczników szans edukacyjnych we współczesnym systemie edukacyjnym w Polsce. Badanie zrealizowano wśród uczniów ostatnich klas białostockich szkół maturalnych. Posłużono się metodą wywiadów audytoryjnych z zastosowaniem kwestionariusza ankiety. W próbie znalazło się 12 z 19 liceów ogólnokształcących, trzy z dziewięciu liceów profilowanych oraz pięć z 16 techników. Łącznie przebadano 1142 uczniów. Za wskaźnik pochodzenia społecznego uznano wykształcenie obojga rodziców. Analizę prowadzono z perspektywy horyzontalnej z uwzględnieniem podziałów przy „wejściu” do typu szkoły oraz selekcji międzyprofilowych i międzyszkolnych. Postawiono hipotezę, zgodnie z którą boom edukacyjny zbiega się z zaostrzeniem selekcji poziomych. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić przewidywania badaczki, zgodnie z którymi dostęp do szkół, szczególnie liceów, pomimo danych urzędowych świadczących o jego demokratyzacji, nie jest wolny od mechanizmów reprodukcji. Licea stanowiły dla klasy wyższej miejsce odtwarzania statusu społecznego, lecz nie wszystkie i nie na wszystkich kierunkach kształcenia. Uczniowie o wyższym statusie społecznym nie uczęszczali do tych samych szkół ani nie uczyli się na tych samych profilach co osoby ze środowisk defaworyzowanych. Elity preferowały najbardziej nauki ścisłe, najmniej zaś humanistyczne. Z kolei młodzież dopiero awansująca preferowała mniej elitarne, lecz bezpieczniejsze wykształcenie. Można zatem stwierdzić, że profile humanistyczne uległy deklasacji, a przyszła inteligencja wybrała ścieżkę rozwoju charakterystyczną dla zachodniej klasy średniej, szczególnie opłacalną w kontekście gospodarki opartej na wiedzy. Nie oznacza to, że nie funkcjonowały prestiżowe szkoły kształcące w kierunkach humanistycznych – również na tym polu zaobserwowano coraz silniejszą segmentację przejawiającą się w podziale na szkoły lepsze i gorsze. Zatarciu uległy za to różnice między typami szkół. Niektóre z badanych liceów pod względem jakości kształcenia i prestiżu dyplomu prezentowały poziom szkoły technicznej.

Author's Keywords: horizontal inequalities, secondary schools, field of study, educational expansion, educational inequalities
Deskryptory TESE: poziom kształcenia, jakość kształcenia, środowisko społeczno-kulturowe, społeczeństwo, rynek edukacyjny, rynek pracy, wybór szkoły, kariera szkolna, równość szans
TESE descriptors: level of education, quality of education, socio-cultural environment, society, education market, labour market, choice of school, school career, equal opportunity
Publikacje:
  • Zawistowska, A. (2012). Egalitaryzacja i elitaryzacja szkół średnich. Kultura i Edukacja, 3(89), 140-156.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"