BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom aspiracji edukacyjnych a system wartości młodzieży
Data: 2010 – 2011
Badacz: Irena Fiedorczuk, Justyna Fiedorczuk
Abstrakt:

Badanie miało na celu opis systemu wartości instrumentalnych i ostatecznych uczniów trzeciej klasy gimnazjum i trzeciej klasy liceum oraz zidentyfikowanie poziomu aspiracji respondentów, a także ukazanie ewentualnych zależności między systemem wartości uczniów a poziomem ich aspiracji. Do badania wylosowano jedno białostockie gimnazjum i jedno liceum. Próba składała się łącznie z 386 uczniów, w tym 120 gimnazjalistów i 266 maturzystów. Kobiety stanowiły 53% gimnazjalistów i 65% licealistów. Badanie miało charakter sondażu diagnostycznego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że system wartości instrumentalnych i ostatecznych uczniów różnił się ze względu na poziom kształcenia. Uczniowie gimnazjum w mniejszym stopniu niż licealiści dążyli do osiągnięcia wartości ostatecznej „mądrość” (17 miejsce wśród 18 wartości w porównaniu z drugim miejscem wśród licealistów). Młodsi badani najwyżej cenili przyjemność i radość życia, następnie dojrzałą miłość i bezpieczeństwo rodziny. Z kolei starsi respondenci na pierwszym miejscu umieszczali dojrzałą miłość, na drugim mądrość, na trzecim zaś szczęście. Badani z obu grup w równym stopniu opisywali siebie przez wartość instrumentalną „zdolny”. Wśród gimnazjalistów na drugim miejscu znalazła się niezależność, na trzecim – odwaga. Z kolei licealiści na drugim miejscu wskazywali „ambitny”, na trzecim – „intelektualista”. W zakresie poziomu aspiracji badanych okazało się, że gimnazjaliści prezentowali wysoki i średni poziom aspiracji edukacyjnych, natomiast wszyscy maturzyści zadeklarowali wysoki poziom aspiracji. Zależność między wyznawanymi wartościami a poziomem aspiracji edukacyjnych młodzieży wystąpiła jedynie w przypadku gimnazjalistów, u których wartości związane z nauką, kształceniem i rozwojem poznawczym zajęły niższe pozycje w przypadku aspiracji edukacyjnych lokujących się na średnim poziomie.

Author's Keywords: educational aspiration level, value system, high school students, gymnasium students, instrumental values, final values
Deskryptory TESE: planowanie, planowanie edukacji, wybór szkoły, gimnazjum, szkoła średnia, młodzież, postawa
TESE descriptors: planning, educational planning, choice of school, lower secondary, secondary school, youth, attitude
Publikacje:
  • Fiedorczuk, J. i Fiedorczuk, I. (2012). Poziom aspiracji edukacyjnych a system wartości młodzieży. Kultura i Edukacja, 2(88), 70-87.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"