BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom aspiracji edukacyjnych młodzieży zamieszkałej w środowisku wiejskim
Instytucja:
Data: maj 2001
Badacz: Magdalena Sadowska
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja postaw, wartości i aspiracji młodzieży ze wsi wobec kształcenia. Pytania badawcze brzmiały: jakie czynniki wpływają na wybór przez uczniów ich drogi kształcenia; w jakim stopniu wykształcenie rodziców wpływa na decyzje młodzieży dotyczące dalszej nauki; w jakim stopniu aspiracje edukacyjne uzależnione są od wyników w nauce, typu szkoły, warunków materialnych oraz dzietności rodzin badanej młodzieży; czy plany edukacyjne wpływają na postrzeganie przez młodzież swojej przyszłej hierarchii społecznej. Terenem badań była gmina Biała Rawska (Mazowsze). Łącznie w badaniu wzięło udział 138 uczniów z trzecich i czwartych klas z dwóch szkół średnich (Liceum Ekonomicznego oraz Liceum Ogrodniczego). Wśród badanych dziewczęta stanowiły większość – prawie 53% spośród wszystkich badanych osób. Analiza czynników wpływających na wybór kierunku kształcenia wykazała, że najczęściej respondenci wybierali odpowiedź: ja sam (prawie 48% mężczyzn oraz prawie 50% kobiet). Drugim z najpopularniejszych powodów wyboru szkoły była sugestia rodziców (prawie 30% mężczyzn oraz 26% kobiet). Najmniej istotne okazały się: dobre połączenie oraz warunki materialne rodziny (po 1,5% odpowiedzi). Plany edukacyjne warunkowane typem szkoły przedstawiały się następująco: prawie 57% uczniów liceum ekonomicznego pragnie podjąć studia i rozpocząć pracę (kategorie te zostały wybrane przez 24% licealistów ze szkoły ogrodniczej). Co czwarty respondent z liceum ekonomicznego nie był jeszcze zdecydowany co do wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej (odpowiedź trudno powiedzieć wybrało 36% osób z liceum ogrodniczego). Doniesienie przedstawia także wpływ wyników nauki na plany edukacyjne (im średnia ocen była wyższa, tym aspiracje edukacyjne zwiększały się) oraz pokazuje informacje na temat postrzegania przyszłej hierarchii społecznej uwarunkowanej typem szkoły (52% uczniów z liceum ekonomicznego stwierdziło, że ich hierarchia społeczna będzie taka sama jak rodziców; taką postawę zadeklarowało 37,5% osób z liceum ogrodniczego). Dodatkowo przedstawiono zależność pomiędzy posiadaniem rodzeństwa a aspiracjami edukacyjnymi badanych, a także wpływ sytuacji materialnej rodziny na plany edukacyjne młodzieży.

Deskryptory TESE: postawa, edukacja, wybór szkoły, młodzież, badania edukacyjne
TESE descriptors: attitude, education, choice of school, youth, educational research
Publikacje:
  • Sadowska, M. (2002). Poziom aspiracji edukacyjnych młodzieży zamieszkałej w środowisku wiejskim. Pedagogika Społeczna, 3, 67-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"