Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja postaw, wartości i aspiracji młodzieży ze wsi wobec kształcenia. Pytania badawcze brzmiały: jakie czynniki wpływają na wybór przez uczniów ich drogi kształcenia; w jakim stopniu wykształcenie rodziców wpływa na decyzje młodzieży dotyczące dalszej nauki; w jakim stopniu aspiracje edukacyjne uzależnione są od wyników w nauce, typu szkoły, warunków materialnych oraz dzietności rodzin badanej młodzieży; czy plany edukacyjne wpływają na postrzeganie przez młodzież swojej przyszłej hierarchii społecznej. Terenem badań była gmina Biała Rawska (Mazowsze). Łącznie w badaniu wzięło udział 138 uczniów z trzecich i czwartych klas z dwóch szkół średnich (Liceum Ekonomicznego oraz Liceum Ogrodniczego). Wśród badanych dziewczęta stanowiły większość – prawie 53% spośród wszystkich badanych osób. Analiza czynników wpływających na wybór kierunku kształcenia wykazała, że najczęściej respondenci wybierali odpowiedź: ja sam (prawie 48% mężczyzn oraz prawie 50% kobiet). Drugim z najpopularniejszych powodów wyboru szkoły była sugestia rodziców (prawie 30% mężczyzn oraz 26% kobiet). Najmniej istotne okazały się: dobre połączenie oraz warunki materialne rodziny (po 1,5% odpowiedzi). Plany edukacyjne warunkowane typem szkoły przedstawiały się następująco: prawie 57% uczniów liceum ekonomicznego pragnie podjąć studia i rozpocząć pracę (kategorie te zostały wybrane przez 24% licealistów ze szkoły ogrodniczej). Co czwarty respondent z liceum ekonomicznego nie był jeszcze zdecydowany co do wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej (odpowiedź trudno powiedzieć wybrało 36% osób z liceum ogrodniczego). Doniesienie przedstawia także wpływ wyników nauki na plany edukacyjne (im średnia ocen była wyższa, tym aspiracje edukacyjne zwiększały się) oraz pokazuje informacje na temat postrzegania przyszłej hierarchii społecznej uwarunkowanej typem szkoły (52% uczniów z liceum ekonomicznego stwierdziło, że ich hierarchia społeczna będzie taka sama jak rodziców; taką postawę zadeklarowało 37,5% osób z liceum ogrodniczego). Dodatkowo przedstawiono zależność pomiędzy posiadaniem rodzeństwa a aspiracjami edukacyjnymi badanych, a także wpływ sytuacji materialnej rodziny na plany edukacyjne młodzieży. |