BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zagrożenia internetowe w świadomości młodzieży
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Małgorzata Bereźnicka
Abstrakt:

Przedmiotem badania były wirtualne zagrożenia w świadomości uczniów gimnazjum. Autorka badania – do zebrania materiału badawczego – posłużyła się metodą sondażu diagnostycznego, kwestionariuszem ankiety. Spośród 80 zebranych ankiet do analizy zakwalifikowała 73 (27 wypełnionych przez uczniów klas pierwszych gimnazjum i 46 wypełnionych przez drugoklasistów; w tym 40 dziewcząt i 33 chłopców). Respondenci uczęszczali do dwóch podkrakowskich gimnazjów. Spośród 14 wirtualnych zagrożeń (TIK), zaproponowanych przez badaczkę, uczniowie wskazywali najczęściej wirusy (27% wskazań), a w dalszej kolejności zagrożenia związane z udostępnianiem danych osobowych (17%). W obu przypadkach możliwe nadużycia wskazywały częściej uczennice niż uczniowie. Nieco rzadziej wymieniano zagrożenia związane z fałszywą tożsamością – kłamanie na portalach, co skutkuje spotkaniem z kimś całkiem innym, osoby podające się za kogoś innego, nieznajome osoby mogą nas szpiegować, udając kogoś, kim nie są, ktoś może się podszywać pode mnie. Co dziesiąta osoba dostrzegała zagrożenia związane z obecnością pedofilii i treści pornograficznych w internecie. Do pozostałych niebezpieczeństw zaliczono: uzależnienie od internetu (tylko dziewczęta wskazywały na taką możliwość, jedna osoba podkreśliła możliwość uzależnienia się od gier komputerowych), hakerstwo, szkodliwe strony (oglądanie niedozwolonych stron), cyberprzemoc, kradzieże, oszustwa, niebezpieczne osoby w internecie, możliwość plagiatu (tylko dziewczęta) oraz cyberseks (tylko dziewczęta). 88% respondentów czuło się bezpiecznie w sieci, w tym 54% uczennic i 35% uczniów. Pozostałe osoby, które odczuwały niebezpieczeństwo online, podawały następujące przyczyny: dużo programów szpiegowskich, szantaż, czułam się obserwowana, bo ktoś włamał mi się na konto na Facebook.pl, bo włączyłem pornola i czeba [!] było zapłacić. Co trzeci respondent znalazł w internecie treści związane z przemocą albo erotyką, także z satanizmem albo innymi sektami. 44% badanych nie czuło, by rodzice uważali, że ich dzieci spędzają zbyt dużo czasu w internecie; odpowiedź tak, ale ja sądzę inaczej wybrało 39% uczniów. 17% przyznało, że rodzicom nie odpowiada ilość czasu, jaką młodzież poświęca na surfowanie po internecie, ale także im samym to przeszkadza. 37% uczniów odpowiedziało, że rodzice kontrolują czas poświęcany przez ich dzieci na surfowanie w internecie.

Autorskie słowa kluczowe: młodzież, Internet, zagrożenie, niebezpieczeństwo, użytkownicy Internetu, bezpieczeństwo, kontrola
Author's Keywords: youth, Internet, risk, danger, Internet users, safety, control
Deskryptory TESE: Internet, przemoc, postawa, zachowania społeczne, komputer, kompetencje społeczne, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: Internet, violence, attitude, social behaviour, computer, social competences, ICT
Publikacje:
  • Bereźnicka, M. (2012). Zagrożenia internetowe w świadomości młodzieży. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 65, 49-67.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"