Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka postaw studentów wobec nauczycieli akademickich. W badanu wzięło udział 470 studentów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Respondentom zadano następujące pytania: jakie zachowania nauczycieli akademickich najbardziej cenię; jakie zachowania nauczycieli akademickich uważam za najbardziej naganne. Posłużono się metodą swobodnych wypowiedzi; studentów poproszono jedynie o podanie płci. W badanej próbie znalazło się: 145 studentów filologii polskiej, pierwszy rok; 57 studentów filologii polskiej, drugi rok; 51 studentów drugiego roku pedagogiki specjalnej; 54 studentów trzeciego roku filologii polskiej; 53 studentów trzeciego roku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; 110 studentów pierwszego roku studiów magisterskich z kierunku: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Do cenionych zachowań u nauczycieli akademickich respondenci zaliczyli: pasję dydaktyczną (30,6% wskazań), wiedzę (25,5%), jasny przekaz (23,4%), sprawiedliwość (18,7%), poczucie humoru (18,5%), życzliwość (13,8%), otwartość (12,1%), umiejętność zainteresowania (11,7%), partnerstwo (9,8%). Wiedzę najbardziej cenili studenci pierwszego roku studiów magisterskich (33,6%), nieco mniej – studenci trzeciego roku (32,7%), następnie studenci z drugiego roku (20,4%) i pierwszego (17,9%). Do sprawiedliwości nauczyciela akademickiego największą wagę przywiązywali studenci trzeciego roku (24,3% odpowiedzi). Do nagannych zachowań nauczyciela akademickiego respondenci zaliczyli: wyniosłość (22,3% wskazań), zły przekaz (19,1%), niesumienność (14,3%), niesprawiedliwość (12,3%), złośliwość (11,5%), niejasne wymagania (10,6%). Wyniosłość najbardziej potępiali studenci pierwszego roku studiów licencjackich (30,3% odpowiedzi), a mniej – studenci drugiego roku (20,4%), trzeciego (18,7%) i pierwszego roku studiów magisterskich (17,3%). Z kolei niesprawiedliwość wskazywali przede wszystkim respondenci studiujący na trzecim roku studiów licencjackich (16,8%), w dalszej kolejności osoby z pierwszego roku studiów drugiego stopnia (136%), studenci z drugiego roku studiów pierwszego stopnia (12,9%) i z pierwszego roku (7,6%). |