BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele akademiccy w percepcji studentów
Instytucja:
Data: 2010 – 2012
Badacz: Grażyna Rudkowska
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka postaw studentów wobec nauczycieli akademickich. W badanu wzięło udział 470 studentów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Respondentom zadano następujące pytania: jakie zachowania nauczycieli akademickich najbardziej cenię; jakie zachowania nauczycieli akademickich uważam za najbardziej naganne. Posłużono się metodą swobodnych wypowiedzi; studentów poproszono jedynie o podanie płci. W badanej próbie znalazło się: 145 studentów filologii polskiej, pierwszy rok; 57 studentów filologii polskiej, drugi rok; 51 studentów drugiego roku pedagogiki specjalnej; 54 studentów trzeciego roku filologii polskiej; 53 studentów trzeciego roku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; 110 studentów pierwszego roku studiów magisterskich z kierunku: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Do cenionych zachowań u nauczycieli akademickich respondenci zaliczyli: pasję dydaktyczną (30,6% wskazań), wiedzę (25,5%), jasny przekaz (23,4%), sprawiedliwość (18,7%), poczucie humoru (18,5%), życzliwość (13,8%), otwartość (12,1%), umiejętność zainteresowania (11,7%), partnerstwo (9,8%). Wiedzę najbardziej cenili studenci pierwszego roku studiów magisterskich (33,6%), nieco mniej – studenci trzeciego roku (32,7%), następnie studenci z drugiego roku (20,4%) i pierwszego (17,9%). Do sprawiedliwości nauczyciela akademickiego największą wagę przywiązywali studenci trzeciego roku (24,3% odpowiedzi). Do nagannych zachowań nauczyciela akademickiego respondenci zaliczyli: wyniosłość (22,3% wskazań), zły przekaz (19,1%), niesumienność (14,3%), niesprawiedliwość (12,3%), złośliwość (11,5%), niejasne wymagania (10,6%). Wyniosłość najbardziej potępiali studenci pierwszego roku studiów licencjackich (30,3% odpowiedzi), a mniej – studenci drugiego roku (20,4%), trzeciego (18,7%) i pierwszego roku studiów magisterskich (17,3%). Z kolei niesprawiedliwość wskazywali przede wszystkim respondenci studiujący na trzecim roku studiów licencjackich (16,8%), w dalszej kolejności osoby z pierwszego roku studiów drugiego stopnia (136%), studenci z drugiego roku studiów pierwszego stopnia (12,9%) i z pierwszego roku (7,6%).

Autorskie słowa kluczowe: edukacja akademicka, student, profesor, dialog, percepcja
Author's Keywords: university education, student, professor, dialog, perception
Deskryptory TESE: postawa, student, osobowość, wiedza, ocenianie, nauczyciel
TESE descriptors: attitude, student, personality, knowledge, marking, teacher
Publikacje:
  • Rudkowska, G. (2012). Nauczyciele akademiccy w percepcji studentów. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 65, 69-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"