Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest struktura kompetencji zawodowych w świadomości pedagogów resocjalizacyjnych? Jaki jest poziom poszczególnych grup kompetencji zawodowych w opinii pedagogów resocjalizacyjnych? Od czego zależy poziom kompetencji zawodowych pedagogów specjalnych? Próbę badawczą stanowiło 100 pedagogów resocjalizacyjnych z siedmiu losowo wybranych zakładów poprawczych dla chłopców (typu otwartego i półotwartego) zlokalizowanych w województwie dolnośląskim, śląskim, łódzkim i małopolskim. Materiał badawczy zebrano za pośrednictwem sondażu diagnostycznego i kwestionariusza ankiety. Otrzymane wyniki pozwoliły wykazać istotne statystycznie zależności dodatnie pomiędzy autoprezentacją doświadczenia zawodowego (wiek, staż pracy) a przygotowaniem do pracy zawodowej (w tym: wykształceniem, przygotowaniem akademickim, doskonaleniem zawodowym itd.). Na podstawie zebranego materiału stwierdzono ponadto, że w świadomości pedagogów przygotowanie do pracy resocjalizacyjnej, zarówno zdobywane podczas kształcenia akademickiego, jak i doskonalenia zawodowego, wywierało silniejszy wpływ na poziom ich kompetencji technicznych niż praktyczno-moralnych. Zgodnie z analizą korelacyjną ujawniono również brak istotnych statystycznie zależności między kompetencjami zawodowymi pedagoga a wykształceniem i wiedzą teoretyczną w świadomości badanych. Taki stan rzeczy tłumaczono niewspółmiernością profilu kształcenia akademickiego (wiedzą teoretyczną) i potrzebami praktyków; okazało się, że badani, którzy częściej podejmowali różne formy doskonalenia zawodowego, posiadali wyższy poziom kompetencji zawodowych. W wyniku przeprowadzonego badania sformułowano m.in. wnioski o potrzebie kształtowania u studentów i pedagogów zdolności i gotowości do ciągłej krytycznej analizy i oceny własnych umiejętności; konieczności rozwijania u studentów kompetencji praktyczno-moralnych oraz o potrzebie zróżnicowania oferty szkoleniowej dla praktyków. |