BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy nauczycieli szkół masowych i specjalnych wobec różnych obszarów życia osób niepełnosprawnych intelektualnie ze szczególnym uwzględnieniem sfery seksualnej
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: Remigiusz J. Kijak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest stosunek badanych nauczycieli do osób niepełnosprawnych? Jakie obszary życia i współpracy z osobami niepełnosprawnymi badani nauczyciele dopuszczają za możliwe do realizacji? Jakie są deklaracje badanych osób do wchodzenia w bliskie kontakty z osobami niepełnosprawnymi? Jaki jest stosunek badanych nauczycieli do kwestii związanych z seksualnością osób niepełnosprawnych? Próbę badawczą stanowiło 60 nauczycieli z trzech szkół w Grudziądzu (40 spośród badanych pracowało w szkołach specjalnych, 20 – w szkołach masowych). Do zebrania materiału badawczego wykorzystano sondaż diagnostyczny, kwestionariusz ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że postawę akceptującą prezentowało 94% respondentów, natomiast postawę stygmatyzującą wyrażało 6%. Analiza statystyczna materiału pozwoliła zauważyć istotną statystycznie zależność pomiędzy rodzajem szkoły, w jakiej pracowali ankietowani, a udzielanymi odpowiedziami. Odnotowano, że nauczyciele ze szkół specjalnych (80%) częściej niż nauczyciele ze szkół masowych (70%) dopuszczali kontakt z osobami niepełnosprawnymi w miejscu pracy, częściej też deklarowali postawy akceptacyjne odnośnie możliwości spędzania wolnego czasu czy zamieszkania w ramach jednego osiedla, domu z osobami niepełnosprawnymi. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami nauczyciele ze szkół specjalnych częściej wykazywali również aprobatę i mniejszy dystans do wchodzenia w stosunki przyjacielskie z osobami niepełnosprawnymi. Ponadto pedagodzy szkół specjalnych z większą częstotliwością (10%) w porównaniu z nauczycielami ze szkół masowych (3,3%) wyrażali gotowość do wchodzenia w związki uczuciowe z osobami niepełnosprawnymi. Dodatkowo wykazano, że 75% nauczycieli ze szkół masowych i 25% nauczycieli ze szkół specjalnych było przeciwnych współżyciu seksualnemu osób upośledzonych z partnerem niepełnosprawnym intelektualnie. Negatywny stosunek do współżycia osób niepełnosprawnych z partnerem w normie intelektualnej miało z kolei odpowiednio 91% i 87% badanych.

Deskryptory TESE: postawa, szkolnictwo specjalne, szkolnictwo publiczne, szkoła powszechna, szkoła specjalna, nauczyciel, osoby niepełnosprawne
TESE descriptors: attitude, separate special education, public education, comprehensive school, special school, teacher, people with disabilities
Publikacje:
  • Kijak, R. (2007). Postawy nauczycieli szkół masowych i specjalnych wobec różnych obszarów życia osób niepełnosprawnych intelektualnie ze szczególnym uwzględnieniem sfery seksualnej. Szkoła Specjalna, 5, 354-363.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"