BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywacja i ograniczenia percepcyjne dzieci niepełnosprawnych słuchowo w zakresie uczenia się języka angielskiego
Data: [2007]
Badacz: Jowita Żuk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji hipotezy o wysokiej motywacji do nauki języka angielskiego (zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej) posiadanej przez dzieci niesłyszące. Dodatkowe problemy badawcze stanowiły pytania, czy nauka języka angielskiego ma wpływ na sposób postrzegania siebie w społeczeństwie, poczucie własnej wartości oraz szanse na sukces w przyszłości. Badaniem objęto dzieci z ośrodka zlokalizowanego w Lublinie (58 osób, w tym: 24 dziewczynki i 34 chłopców) oraz Warszawie (46 osób, w tym: 26 dziewczynek i 19 chłopców). Najliczniejszą grupę wśród badanych cechował średni stopień ubytku słuchu (33%), uczniowie ze znacznym uszkodzeniem stanowili 29% próby, natomiast z głęboki oraz lekkim stopniem – 21% i 17%. W celu zebrania materiału badawczego skonstruowano specjalną ankietę, składającą się z 24 pytań dotyczących motywacji do nauki języka angielskiego, czynności towarzyszących nauce oraz świadomości niepełnosprawności słuchowej i jej wpływu na uczenie się języka obcego. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono, że dzieci z wadą słuchu, niezależnie od poprawności pisania i mowy, posiadają wysoką motywację do pisania i mówienia w języku angielskim. Dodatkowo okazało się, że w lubelskiej grupie im większe poczucie wartości mieli uczniowie, tym wyżej oceniali przydatność języka angielskiego w przyszłości oraz tym łatwiejszy od języka polskiego był dla nich język obcy. Z kolei w warszawskiej grupie zaobserwowano, że poczucie wartości statystycznie istotnie korelowało ze stosunkiem emocjonalnym do lekcji języka angielskiego (wykazano również, że osoby pewne siebie otrzymywały lepsze stopnie). Ponadto w obu grupach zanotowano dodatnią korelację między pozytywnym stosunkiem do lekcji języka angielskiego a otrzymywanymi ocenami. Zwrócono także uwagę na różnice w podejściu respondentów do języka migowego używanego w trakcie nauki języka obcego. Uczniowie z Lublina preferowali ten sposób porozumiewania się nauczyciela, z kolei badani z Warszawy nie chcieli, aby pedagodzy posługiwali się językiem migowym podczas lekcji.

Deskryptory TESE: motywacja, postawa, upośledzenie słuchu, nauczanie języków obcych, uczenie się, pewność siebie
TESE descriptors: motivation, attitude, hearing impairment, foreign language teaching, learning, self-confidence
Publikacje:
  • Żuk, J. (2008). Motywacja i ograniczenia percepcyjne dzieci niepełnosprawnych słuchowo w zakresie uczenia się języka angielskiego. (Doniesienia z badań). Szkoła Specjalna, 1, 19-38.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"