Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji hipotezy o wysokiej motywacji do nauki języka angielskiego (zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej) posiadanej przez dzieci niesłyszące. Dodatkowe problemy badawcze stanowiły pytania, czy nauka języka angielskiego ma wpływ na sposób postrzegania siebie w społeczeństwie, poczucie własnej wartości oraz szanse na sukces w przyszłości. Badaniem objęto dzieci z ośrodka zlokalizowanego w Lublinie (58 osób, w tym: 24 dziewczynki i 34 chłopców) oraz Warszawie (46 osób, w tym: 26 dziewczynek i 19 chłopców). Najliczniejszą grupę wśród badanych cechował średni stopień ubytku słuchu (33%), uczniowie ze znacznym uszkodzeniem stanowili 29% próby, natomiast z głęboki oraz lekkim stopniem – 21% i 17%. W celu zebrania materiału badawczego skonstruowano specjalną ankietę, składającą się z 24 pytań dotyczących motywacji do nauki języka angielskiego, czynności towarzyszących nauce oraz świadomości niepełnosprawności słuchowej i jej wpływu na uczenie się języka obcego. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono, że dzieci z wadą słuchu, niezależnie od poprawności pisania i mowy, posiadają wysoką motywację do pisania i mówienia w języku angielskim. Dodatkowo okazało się, że w lubelskiej grupie im większe poczucie wartości mieli uczniowie, tym wyżej oceniali przydatność języka angielskiego w przyszłości oraz tym łatwiejszy od języka polskiego był dla nich język obcy. Z kolei w warszawskiej grupie zaobserwowano, że poczucie wartości statystycznie istotnie korelowało ze stosunkiem emocjonalnym do lekcji języka angielskiego (wykazano również, że osoby pewne siebie otrzymywały lepsze stopnie). Ponadto w obu grupach zanotowano dodatnią korelację między pozytywnym stosunkiem do lekcji języka angielskiego a otrzymywanymi ocenami. Zwrócono także uwagę na różnice w podejściu respondentów do języka migowego używanego w trakcie nauki języka obcego. Uczniowie z Lublina preferowali ten sposób porozumiewania się nauczyciela, z kolei badani z Warszawy nie chcieli, aby pedagodzy posługiwali się językiem migowym podczas lekcji. |