BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zapotrzebowanie na wielospecjalistyczną pomoc medyczną i pozamedyczne formy wsparcia niepełnosprawnych intelektualnie uczniów poznańskich szkół specjalnych i ich rodziców
Instytucja:
Data: marzec 2006 – maj 2006
Badacz: Magdalena Badura-Stronka, Karolina Sikorska, Magdalena Waszyk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zapotrzebowania na wielospecjalistyczną pomoc medyczną i pozamedyczną wśród dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Próbę badawczą stanowiło 97 matek dzieci i młodych dorosłych z niepełnosprawnością, uczących się w trzech poznańskich szkołach specjalnych, w wieku od ośmiu do 26 lat (średnia wieku podopiecznych wynosiła 14 lat). Średni wiek ankietowanych wynosił 41,9 roku; wykształceniem podstawowym legitymowało się 35,1%, wyższym – 8,2%. Ponad połowa badanych (54,6%) nie miała stałego zatrudnienia. Do zebrania materiału badawczego zastosowano autorską ankietę, która składała się z pytań związanych z koniecznością (zdaniem matki) specjalistycznej opieki medycznej i psychopedagogicznej, realizacją potrzeb w tym zakresie oraz barierami utrudniającymi w perspektywie pięciu ostatnich lat dostęp do konsultacji specjalistycznych. 91,8% kobiet dostrzegało potrzebę medycznej opieki specjalistycznej (przede wszystkim neurologa, psychologa, logopedy i okulisty). Jedynie osiem matek (8,2%) wskazało konieczność konsultacji genetycznej. Zgodnie z odpowiedziami badanych trudności w dostępie do specjalistycznej opieki zdrowotnej dotyczyły prawie połowy dzieci (49,4%). Najczęściej wskazywanymi barierami okazały się: długi czas oczekiwania na konsultację (97,7%), bariera finansowa (54,5%) oraz bariera geograficzna (9,1%). Dodatkowo wykazano, że 37,1% respondentek korzystało osobiście z pomocy psychologa (w związku z niepełnosprawnością dziecka), 26,8% szukało wsparcia w kontakcie z rodzicami innych dzieci (przede wszystkim za pośrednictwem stowarzyszeń i fundacji), 5,2% korzystało z bezpłatnej pomocy prawnej, 8,2% – z wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego, 7,2% – ze szkoleń dotyczących niepełnosprawności intelektualnej.

Deskryptory TESE: rodzice, osoby niepełnosprawne, postawa, problemy zdrowotne, opieka nad dzieckiem, opieka zdrowotna, dostępność dla niepełnosprawnych
TESE descriptors: parents, people with disabilities, attitude, health problems, childcare, health care, access for the disabled
Publikacje:
  • Sikorska, K., Waszyk, M. i Badura-Stronka, M. (2008). Zapotrzebowanie na wielospecjalistyczną pomoc medyczną i pozamedyczne formy wsparcia niepełnosprawnych intelektualnie uczniów poznańskich szkół specjalnych i ich rodziców. Szkoła Specjalna, 5, 323-332.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"