BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zapotrzebowanie środowiska szkolnego w zakresie edukacji ekonomicznej a oferta edukacyjna Portalu Edukacji Ekonomicznej Narodowego Banku Polskiego – NBPortal.pl
Instytucja:
Data: marzec 2005 – kwiecień 2005
Badacz: Beata Szmulczyńska
Abstrakt:

Badanie przeprowadził Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli na zlecenie Narodowego Banku Polskiego. Przedmiotem badania uczyniono praktyki realizowania podstaw przedsiębiorczości w wybranych szkołach. Odpowiedzi na pytania badawcze uzyskano od 1029 nauczycieli, 10 doradców metodycznych, 414 dyrektorów szkół oraz 1081 uczniów z całego kraju. W ramach badania przeanalizowano także dokumentację nauczania przedsiębiorczości jako studium przypadku w 21 szkołach. 49% nauczycieli uczyło podstaw przedsiębiorczości, a 24% podstaw ekonomii. Dyrektorzy szkół i sami nauczyciele wskazywali na brak wystarczającego przygotowania merytorycznego do prowadzenia podstaw przedsiębiorczości w takich obszarach jak: etyka w biznesie, rola banków w gospodarce, integracja Polski z Unią Europejską oraz planowanie i podejmowanie działalności gospodarczej. Uczniowie na ogół deklarowali, że podstawy przedsiębiorczości to przedmiot dość przydatny. Nie byli oni jednak przekonani, że dzięki tym zajęciom zostaną przygotowani wystarczająco do wejścia na rynek pracy. O tym, że podstawy przedsiębiorczości przygotowują do wejścia na rynek pracy, była przekonana ponad połowa uczniów techników. Najmniejszą aprobatę przedmiot ten zyskał wśród uczniów liceów ogólnokształcących – 20% uważało, że podstawy przedsiębiorczości nie przygotowują absolwentów wystarczająco do wejścia na rynek pracy. 70% badanych uczniów twierdziło, że podczas lekcji z tego przedmiotu przeważają wykłady i pogadanki, a w opinii 67% dyskusje. Blisko połowa respondentów wskazywała także na pracę w grupach. Podstawowym środkiem dydaktycznym, stosowanym na lekcjach przez nauczycieli, był podręcznik. 80% ankietowanych korzystało z dodatkowych materiałów, przygotowanych przez NBP, wydawnictwa, organizacje pozarządowe i organizacje przedsiębiorców.

Deskryptory TESE: ekonomia, przedsiębiorczość, wiedza, rynek pracy, kompetencje, podręcznik, Unia Europejska, absolwent
TESE descriptors: economics, enterpreneurship, knowledge, labour market, competence, textbook, European Union, school leaver
Publikacje:
  • Szmulczyńska, B. (2006). Zapotrzebowanie środowiska szkolnego w zakresie edukacji ekonomicznej a oferta edukacyjna Portalu Edukacji Ekonomicznej Narodowego Banku Polskiego – NBPortal.pl. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2, 279-286.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"