Abstrakt: |
Badanie przeprowadził Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli na zlecenie Narodowego Banku Polskiego. Przedmiotem badania uczyniono praktyki realizowania podstaw przedsiębiorczości w wybranych szkołach. Odpowiedzi na pytania badawcze uzyskano od 1029 nauczycieli, 10 doradców metodycznych, 414 dyrektorów szkół oraz 1081 uczniów z całego kraju. W ramach badania przeanalizowano także dokumentację nauczania przedsiębiorczości jako studium przypadku w 21 szkołach. 49% nauczycieli uczyło podstaw przedsiębiorczości, a 24% podstaw ekonomii. Dyrektorzy szkół i sami nauczyciele wskazywali na brak wystarczającego przygotowania merytorycznego do prowadzenia podstaw przedsiębiorczości w takich obszarach jak: etyka w biznesie, rola banków w gospodarce, integracja Polski z Unią Europejską oraz planowanie i podejmowanie działalności gospodarczej. Uczniowie na ogół deklarowali, że podstawy przedsiębiorczości to przedmiot dość przydatny. Nie byli oni jednak przekonani, że dzięki tym zajęciom zostaną przygotowani wystarczająco do wejścia na rynek pracy. O tym, że podstawy przedsiębiorczości przygotowują do wejścia na rynek pracy, była przekonana ponad połowa uczniów techników. Najmniejszą aprobatę przedmiot ten zyskał wśród uczniów liceów ogólnokształcących – 20% uważało, że podstawy przedsiębiorczości nie przygotowują absolwentów wystarczająco do wejścia na rynek pracy. 70% badanych uczniów twierdziło, że podczas lekcji z tego przedmiotu przeważają wykłady i pogadanki, a w opinii 67% dyskusje. Blisko połowa respondentów wskazywała także na pracę w grupach. Podstawowym środkiem dydaktycznym, stosowanym na lekcjach przez nauczycieli, był podręcznik. 80% ankietowanych korzystało z dodatkowych materiałów, przygotowanych przez NBP, wydawnictwa, organizacje pozarządowe i organizacje przedsiębiorców. |