Abstrakt: |
Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: na jakie kwalifikacje jest zapotrzebowanie w regionie, z uwzględnieniem podziału na powiaty i podregiony oraz branże; jaka jest oferta edukacyjno-szkoleniowa w Wielkopolsce; jakie działania powinny zostać podjęte, aby podnieść kompatybilność pomiędzy zapotrzebowaniem na określone kompetencje i kwalifikacje a ich podażą. W badaniu zastosowano następujące metody bądź techniki badawcze: Analizę Desk Research (analiza danych zastanych, czyli ofert pracy), wywiady telefoniczne CATI, indywidualne wywiady pogłębione IDI, panel ekspercki realizowany techniką delficką (20 osób), metoda Holta. Wśród badanych byli: wielkopolscy przedsiębiorcy, przedstawiciele agencji pośrednictwa zatrudnienia (20 osób), pośrednicy pracy (Powiatowe Urzędy Pracy), eksperci w obszarze rynku pracy. Łącznie w badaniu wzięło udział 850 pracodawców. Wyniki badania pokazały m.in., że najbardziej oczekiwaną przez pracodawców kwestią na obszarze Wielkopolski jest posiadanie prawa jazdy (95%). Do najbardziej oczekiwanych kompetencji zaliczono: zaangażowanie/chęć do pracy (61,9%) oraz komunikatywność (55,8%). Do najpopularniejszych kierunków studiów w roku szkolnym 2011/2012 zaliczono: pedagogikę (11,9%) oraz zarządzanie (10,2%). Najczęściej powtarzającymi się szkoleniami były te poświęcone metodom nauczania (62%). Największe zapotrzebowanie na zawody w perspektywie najbliższych (od daty badania) lat zgłoszono na pracowników produkcyjnych. Do działań, które powinny zostać podjęte w celu dostosowania kompetencji i kwalifikacji osób pracujących lub poszukujących pracy należą: zacieśnienie współpracy szkół/uczelni z przedsiębiorcami w zakresie praktyk (58,1%) oraz zwiększenie możliwości zdobycia dodatkowych kwalifikacji w trakcie nauki (certyfikaty/uprawnienia) (41,5%). |