BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zapotrzebowanie wielkopolskiego rynku pracy na kwalifikacje i kompetencje zawodowe
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz:
Abstrakt:

Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: na jakie kwalifikacje jest zapotrzebowanie w regionie, z uwzględnieniem podziału na powiaty i podregiony oraz branże; jaka jest oferta edukacyjno-szkoleniowa w Wielkopolsce; jakie działania powinny zostać podjęte, aby podnieść kompatybilność pomiędzy zapotrzebowaniem na określone kompetencje i kwalifikacje a ich podażą. W badaniu zastosowano następujące metody bądź techniki badawcze: Analizę Desk Research (analiza danych zastanych, czyli ofert pracy), wywiady telefoniczne CATI, indywidualne wywiady pogłębione IDI, panel ekspercki realizowany techniką delficką (20 osób), metoda Holta. Wśród badanych byli: wielkopolscy przedsiębiorcy, przedstawiciele agencji pośrednictwa zatrudnienia (20 osób), pośrednicy pracy (Powiatowe Urzędy Pracy), eksperci w obszarze rynku pracy. Łącznie w badaniu wzięło udział 850 pracodawców. Wyniki badania pokazały m.in., że najbardziej oczekiwaną przez pracodawców kwestią na obszarze Wielkopolski jest posiadanie prawa jazdy (95%). Do najbardziej oczekiwanych kompetencji zaliczono: zaangażowanie/chęć do pracy (61,9%) oraz komunikatywność (55,8%). Do najpopularniejszych kierunków studiów w roku szkolnym 2011/2012 zaliczono: pedagogikę (11,9%) oraz zarządzanie (10,2%). Najczęściej powtarzającymi się szkoleniami były te poświęcone metodom nauczania (62%). Największe zapotrzebowanie na zawody w perspektywie najbliższych (od daty badania) lat zgłoszono na pracowników produkcyjnych. Do działań, które powinny zostać podjęte w celu dostosowania kompetencji i kwalifikacji osób pracujących lub poszukujących pracy należą: zacieśnienie współpracy szkół/uczelni z przedsiębiorcami w zakresie praktyk (58,1%) oraz zwiększenie możliwości zdobycia dodatkowych kwalifikacji w trakcie nauki (certyfikaty/uprawnienia) (41,5%).

Deskryptory TESE: praca, rynek pracy, kwalifikacje zawodowe, kompetencje, zatrudnienie
TESE descriptors: labour, labour market, vocational qualification, competence, employment
Publikacje:
  • Wielkopolskie Obserwatorium Rynku Pracy. (2013). Zapotrzebowanie wielkopolskiego rynku pracy na kwalifikacje i kompetencje zawodowe. Pobrane z http://www.wup.poznan.pl/obser/badania-i-analizy/badania/
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"