BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie kompetencji narracyjnej u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w ramach przedmiotu – sztuka
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Agnieszka Wątorek
Abstrakt:

Przedmiot badawczy stanowiły umiejętności językowe w zakresie konstruowania tekstów o cechach opowiadania przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Analizie poddano kompetencje językowe uczniów klasy czwartej i szóstej z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Krakowie. Łącznie udział w badaniu wzięło 10 dzieci posiadających oświadczenie o lekkim stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Do próby zakwalifikowano (z pomocą nauczyciela języka polskiego) najlepszych reprezentantów klas w osiągnięciach humanistycznych. Badanych poproszono o zrelacjonowanie historyjki obrazkowej, przedstawionej na ośmiu ilustracjach (opartej na fabule bajki Trzy świnki). Następnie analizowano otrzymany materiał pod względem struktury składniowej i treściowej wypowiedzi, wykorzystując listę wskaźników zaproponowanych przez M. Chmurę, M. Kielar, H. Mystkowską, M. Przetacznik, B.L.J. Kaczmarka oraz G. Krasowicz. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono wyraźne trudności poszczególnych uczniów w nadawaniu wypowiedziom odpowiedniej formy znaczeniowej oraz gramatycznej, a także w przekazywaniu własnych myśli. Ponadto wykazano obniżoną zdolność badanych do rozumienia faktów, zapamiętywania prezentowanych treści oraz odtwarzania gotowego materiału słownikowego. Odnotowane niedostatki w zakresie umiejętności narracyjnej wiązały się przede wszystkim z ograniczonym zasobem słownictwa, częstym konstruowaniem zdań niedokończonych, myleniem wątków, wydarzeń, pojęć, imion, brakiem dostrzegania i wyrażania związków przyczynowo-skutkowych, nieznajomością zasad gramatyki tekstu narracyjnego. Jednocześnie zwrócono uwagę, że w zakresie kompetencji narracyjnej wraz z wiekiem i zasobem doświadczeń zauważalne są pewne postępy – głównie w warstwie składniowej oraz leksykalnej.

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, umiejętność mówienia, osoby niepełnosprawne, rozwój dziecka, nauki humanistyczne, nauczanie języka
TESE descriptors: language skills, oral skills, people with disabilities, child development, humanities, language teaching
Publikacje:
  • Wątorek, A. (2008). Kształtowanie kompetencji narracyjnej u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w ramach przedmiotu – sztuka. Szkoła Specjalna, 5, 377-383.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"