Obserwuj
Tytuł badania: |
Sześciolatki w szkole. Działania podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie obniżenia wieku szkolnego. Przykłady dobrych praktyk |
Instytucja: |
|
Data: |
styczeń 2012 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Badanie Sześciolatki w szkole. Działania podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie obniżenia wieku szkolnego. Przykłady dobrych praktyk przeprowadzono w ramach projektu systemowego Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym, Priorytet III, Działanie 3.1., Poddziałanie 3.1.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Badanie składało się z dwóch etapów: części diagnostycznej i części badawczej. W części diagnostycznej przeanalizowano dane z Systemu Informacji Oświatowej w zestawieniu z danymi Głównego Urzędu Statystycznego. Z kolei w drugim etapie zrealizowano badania terenowe metodą indywidualnych wywiadów pogłębionych IDI. Dobór próby do wywiadów pogłębionych miał charakter celowy – rozmowy przeprowadzono z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego z wybranych regionów Polski. W badaniu jakościowym skupiono się na następujących zagadnieniach: czynniki decydujące o wysokiej liczbie sześciolatków przyjętych do szkół podstawowych; ocena skutków przyjęcia dużej liczby sześciolatków do szkół podstawowych; ocena przygotowania sześciolatków przez przedszkola do nauki w szkole podstawowej; przygotowanie warunków spełniających potrzeby sześciolatków; jakie rozmiary miał ruch kadrowy po przyjęciu sześciolatków do szkół; formy promocji podjęte przez jednostki samorządu terytorialnego, by zachęcić rodziców do wysyłania sześciolatków do szkół. Rodzice – zdaniem badanych – mieli wiele obaw związanych z wysłaniem sześcioletniego dziecka do pierwszej klasy. Bali się na przykład, że szkoły i klasy są nieprzygotowane do spełniania potrzeb sześciolatków, że dziecko może doświadczać w szkole niebezpieczeństwa. Samorządy podjęły wiele działań, które miały na celu minimalizację wspomnianych obaw: dostosowano warunki w szkołach i klasach do potrzeb sześciolatków (sanitariaty, ławki, szatnie, prezentacja kącika zabaw, wyposażenie w pomoce dydaktyczne); wydzielono miejsce w szkole dla klas I–III; organizowano spotkania z nauczycielami; zorganizowano możliwie jak najmniejsze oddziały klasowe; informowano o podstawie programowej „przedszkolnego” programu w klasach pierwszych. Postulaty samorządowców związane z reformą: najpierw powinno się realizować obowiązkowe wychowanie przedszkolne, następnie obejmować obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnie; należy organizować obowiązkowe szkolenia dla nauczycieli. W raporcie przedstawiono opisy dobrych praktyk w następujących gminach: Chęciny (45% pierwszoklasistów wśród sześciolatków); Gdańsk (32%), Kraków (33%), Goczałkowice-Zdrój (79%), Liszki (36%). |
Deskryptory TESE: |
dziecko, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka, wyposażenie, atmosfera w klasie, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej |
TESE descriptors: |
child, child development, cognitive development, childcare, child rearing, equipment, classroom climate, school starting age, transition from pre-primary to primary education |
Publikacje: |
- Ośrodek Rozwoju Edukacji. (2012). Sześciolatki w szkole. Działania podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie obniżenia wieku szkolnego. Przykłady dobrych praktyk. Pobrane z http://www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=994:raport-szeciolatki-w-szkole.-dziaa.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.