BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sześciolatki w szkole. Działania podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie obniżenia wieku szkolnego. Przykłady dobrych praktyk
Instytucja:
Data: styczeń 2012
Badacz:
Abstrakt:

Badanie Sześciolatki w szkole. Działania podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie obniżenia wieku szkolnego. Przykłady dobrych praktyk przeprowadzono w ramach projektu systemowego Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym, Priorytet III, Działanie 3.1., Poddziałanie 3.1.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Badanie składało się z dwóch etapów: części diagnostycznej i części badawczej. W części diagnostycznej przeanalizowano dane z Systemu Informacji Oświatowej w zestawieniu z danymi Głównego Urzędu Statystycznego. Z kolei w drugim etapie zrealizowano badania terenowe metodą indywidualnych wywiadów pogłębionych IDI. Dobór próby do wywiadów pogłębionych miał charakter celowy – rozmowy przeprowadzono z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego z wybranych regionów Polski. W badaniu jakościowym skupiono się na następujących zagadnieniach: czynniki decydujące o wysokiej liczbie sześciolatków przyjętych do szkół podstawowych; ocena skutków przyjęcia dużej liczby sześciolatków do szkół podstawowych; ocena przygotowania sześciolatków przez przedszkola do nauki w szkole podstawowej; przygotowanie warunków spełniających potrzeby sześciolatków; jakie rozmiary miał ruch kadrowy po przyjęciu sześciolatków do szkół; formy promocji podjęte przez jednostki samorządu terytorialnego, by zachęcić rodziców do wysyłania sześciolatków do szkół. Rodzice – zdaniem badanych – mieli wiele obaw związanych z wysłaniem sześcioletniego dziecka do pierwszej klasy. Bali się na przykład, że szkoły i klasy są nieprzygotowane do spełniania potrzeb sześciolatków, że dziecko może doświadczać w szkole niebezpieczeństwa. Samorządy podjęły wiele działań, które miały na celu minimalizację wspomnianych obaw: dostosowano warunki w szkołach i klasach do potrzeb sześciolatków (sanitariaty, ławki, szatnie, prezentacja kącika zabaw, wyposażenie w pomoce dydaktyczne); wydzielono miejsce w szkole dla klas I–III; organizowano spotkania z nauczycielami; zorganizowano możliwie jak najmniejsze oddziały klasowe; informowano o podstawie programowej „przedszkolnego” programu w klasach pierwszych. Postulaty samorządowców związane z reformą: najpierw powinno się realizować obowiązkowe wychowanie przedszkolne, następnie obejmować obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnie; należy organizować obowiązkowe szkolenia dla nauczycieli. W raporcie przedstawiono opisy dobrych praktyk w następujących gminach: Chęciny (45% pierwszoklasistów wśród sześciolatków); Gdańsk (32%), Kraków (33%), Goczałkowice-Zdrój (79%), Liszki (36%).

Deskryptory TESE: dziecko, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka, wyposażenie, atmosfera w klasie, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: child, child development, cognitive development, childcare, child rearing, equipment, classroom climate, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Ośrodek Rozwoju Edukacji. (2012). Sześciolatki w szkole. Działania podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie obniżenia wieku szkolnego. Przykłady dobrych praktyk. Pobrane z http://www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=994:raport-szeciolatki-w-szkole.-dziaa.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"