Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu wiedzy dzieci kończących przedszkole na temat zastosowania technologii informatyczno-komunikacyjnej (TIK) oraz doboru programów i gier komputerowych przez rodziców. Badaniem objęto 20 sześciolatków uczęszczających do Przedszkola Samorządowego nr 48 w Białymstoku, w tym dziewięć dziewczynek i 11 chłopców, które były objęte czteroletnim oddziaływaniem przedszkolnym i posiadały w domu komputer. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci orientowały się w zastosowaniu komputera, szczególnie w przypadku grania w gry. Większość potrafiła wyjaśnić zastosowanie internetu, nie wiedziały jednak, co to jest. Dzieci znały zastosowanie myszki, klawiatury i monitora, a także wykazywały się orientacją w przypadku urządzeń współpracujących z komputerem. Rodzice pozwalali dzieciom korzystać z komputera, przy czym połowa badanych dzieci nie korzystała z internetu, przede wszystkim z powodu braku stałego łącza. Ponad połowa badanych rodziców nie orientowała się w nazwach konkretnych programów czy gier, stosując ogólnikowe określenia, takie jak „edukacyjne”, „rozwijające”, „zręcznościowe”. |