BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sześciolatek na progu szkoły: alarm dla logopedów
Instytucja:
Data: wrzesień 2008 – październik 2008
Badacz: Alicja Melon
Abstrakt:

Celem badania było uwiarygodnienie i zaktualizowanie przekonania o niewystarczającym poziomie leksykalno-gramatycznym i poziomie artykulacji u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także o zbyt małej dostępności pomocy logopedycznej, nawet w Warszawie. Wyniki badania miały być również głosem w dyskusji na temat obniżenia wieku szkolnego. Stworzono arkusz do przesiewowych badań mowy dzieci urodzonych w roczniku 2002, czyli potencjalnych uczniów klasy pierwszej, gdyby reforma obowiązywała od roku szkolnego 2008/2009. Badanie składało się z trzech części, które polegały na: rozmowie dziecka z logopedą o tym, co przeżywa lub przeżywało w określonej sytuacji; wysłuchaniu tekstu i opowiedzeniu przez dziecko o tym, co zrozumiało i zapamiętało; opowiedzeniu przez dziecko treści dwóch historyjek obrazkowych. Na każdym etapie sprawdzano, czy dziecko w ogóle reaguje, czy swobodnie rozmawia oraz czy odpowiada na pytania logopedy najczęściej zdaniami, pojedynczymi wyrazami czy niewerbalnie. Oceniano również zasób słownictwa i poziom gramatyczny wypowiedzi dziecka (skala od 1 do 3), a także obserwowano sposób artykulacji (taka sama skala). Badaniem objęto dzieci sześcioletnie, uczęszczające do oddziałów przedszkolnych w warszawskich przedszkolach i szkołach podstawowych w dzielnicach: Śródmieście, Wola, Praga Południe i Praga Północ (N = 406). 57% sześciolatków miało nieprawidłową artykulację i wymagało intensywnej pomocy logopedycznej. Wymowa 4% badanych była nieprawidłowa i niezrozumiała dla otoczenia. Najtrudniej było dzieciom mówić o tekście słyszanym – najczęściej potrzebowały pomocy logopedy w postaci dodatkowych pytań. Jedynie 8% badanych plasowało się na niskim poziomie słownictwa i gramatycznym, 38,4% uplasowało się na poziomie średnim, a 54,4% – wysokim.

Deskryptory TESE: logopedia, reforma szkolnictwa, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, rozwój dziecka, kompetencje językowe, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: speech therapy, educational reform, transition from pre-primary to primary education, child development, language skills, school starting age
Publikacje:
  • Melon, A. (2009). Sześciolatek na progu szkoły : alarm dla logopedów. Życie Szkoły, 6, 22-25.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"