BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczno-ekonomiczne podstawy obniżenia wieku obowiązku szkolnego a dojrzałość szkolna sześciolatków w Polsce
Instytucja:
Data: 2010 – 2012
Badacz: Dominika Fluksik, Agnieszka Kolek
Abstrakt:

Celem badania było określenie gotowości szkolnej sześciolatków uczęszczających do niepublicznych przedszkoli Krasnoludki. W badaniu posłużono się Skalą Gotowości Szkolnej, obejmującą następujące umiejętności i zachowania: umiejętności szkolne, poznawcze, sprawność motoryczną, samodzielność, niekonfliktowość oraz aktywność społeczną. Badanie wykazało, że 70% sześciolatków posiadało umiejętności szkolne na poziomie zgodnym z oczekiwanym (pozostałe dzieci na poziomie poniżej oczekiwanego). Kompetencje poznawcze 14% badanych dzieci były wysokie, 79% średnie, a 7% niskie. W zakresie sprawności motorycznej 89,4% dzieci wykazało się poziomem zgodnym z oczekiwanym, a pozostali badani niższym od oczekiwanego. Jeśli chodzi o samodzielność, jej poziom u 3,5% dzieci był wysoki, u 85,9% średni, u 10,6% niski. Badaczki wskazują na wątpliwości formułowane przez polskie środowiska psychologów i pedagogów w związku z reformą i sugerują ostrożność w ujednolicaniu systemu edukacji w krajach europejskich, jeśli chodzi o wiek wstępowania dzieci do szkół.

Autorskie słowa kluczowe: dojrzałość szkolna, przygotowanie do szkoły, Skala Gotowości Szkolnej (SGS), gotowość szkolna
Author's Keywords: school maturity, preparation for school, School Readiness Measurement (SGS), school readiness
Deskryptory TESE: dziecko, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: child, child development, cognitive development, physical development, motor development, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Kolek, A. i Fluksik, D. (2012). Społeczno-ekonomiczne podstawy obniżenia wieku obowiązku szkolnego a dojrzałość szkolna sześciolatków w Polsce. Zeszyty Naukowe. Oświata – Wychowanie – Zdrowie Społeczne, 36, 57-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"