|
|
Tytuł badania: | Społeczno-ekonomiczne podstawy obniżenia wieku obowiązku szkolnego a dojrzałość szkolna sześciolatków w Polsce |
Instytucja: | |
Data: | 2010 – 2012 |
Badacz: | Dominika Fluksik, Agnieszka Kolek |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie gotowości szkolnej sześciolatków uczęszczających do niepublicznych przedszkoli Krasnoludki. W badaniu posłużono się Skalą Gotowości Szkolnej, obejmującą następujące umiejętności i zachowania: umiejętności szkolne, poznawcze, sprawność motoryczną, samodzielność, niekonfliktowość oraz aktywność społeczną. Badanie wykazało, że 70% sześciolatków posiadało umiejętności szkolne na poziomie zgodnym z oczekiwanym (pozostałe dzieci na poziomie poniżej oczekiwanego). Kompetencje poznawcze 14% badanych dzieci były wysokie, 79% średnie, a 7% niskie. W zakresie sprawności motorycznej 89,4% dzieci wykazało się poziomem zgodnym z oczekiwanym, a pozostali badani niższym od oczekiwanego. Jeśli chodzi o samodzielność, jej poziom u 3,5% dzieci był wysoki, u 85,9% średni, u 10,6% niski. Badaczki wskazują na wątpliwości formułowane przez polskie środowiska psychologów i pedagogów w związku z reformą i sugerują ostrożność w ujednolicaniu systemu edukacji w krajach europejskich, jeśli chodzi o wiek wstępowania dzieci do szkół. |
Autorskie słowa kluczowe: | dojrzałość szkolna, przygotowanie do szkoły, Skala Gotowości Szkolnej (SGS), gotowość szkolna |
Author's Keywords: | school maturity, preparation for school, School Readiness Measurement (SGS), school readiness |
Deskryptory TESE: | dziecko, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej |
TESE descriptors: | child, child development, cognitive development, physical development, motor development, school starting age, transition from pre-primary to primary education |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.