Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy stanu przygotowania lubelskich szkół podstawowych na przyjęcie sześciolatków. Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny. W badaniu wzięły udział wszystkie szkoły podstawowe w Lublinie (35 placówek), poza szkołami specjalnymi, muzycznymi i niepublicznymi. Finalnie analizę przeprowadzono na podstawie 20 kwestionariuszy wypełnionych przez dyrektorów. Zgodnie z otrzymanym materiałem badana kadra zarządzająca była zdania, że edukacja dzieci sześcioletnich w szkołach to raczej dobry (45%) i zdecydowanie dobry (10%) pomysł. W opinii połowy badanych ich szkoła była raczej przygotowana na przyjęcie dzieci sześcioletnich (tak – 40%, zdecydowanie tak – 10%), a raczej nie – 30%, trudno powiedzieć – 10%, zdecydowanie nie – 5%. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano również, że największe trudności związane z problemem nieprzygotowania szkół do przyjęcia dzieci sześcioletnich były spowodowane brakiem odpowiednich sanitariatów, świetlicy dla sześciolatków, właściwej bazy materialnej oraz środków na wyposażenie sal i remont. W większości (75%) szkół w trakcie badania realizowano: remont i modernizację sal lekcyjnych, tworzenie nowych sal dla najmłodszych dzieci, wyodrębnianie świetlicy dla dzieci sześcioletnich lub tworzenie drugiej świetlicy, zakup odpowiednich mebli, urządzanie placu zabaw, modernizację toalet, sali gimnastycznej, świetlicy, dostosowywanie sal do potrzeb dzieci sześcioletnich, tworzenie pracowni komputerowej dla klas I-III, zamiany sal, adaptację pomieszczeń piwnicznych na świetlicę dla uczniów pierwszych klas, przygotowanie sali gimnastyki korekcyjnej, wzbogacanie baz dydaktycznych, wyposażanie w środki audiowizualne i komputery, budowę boisk sportowych. |