BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: W przededniu obowiązkowej edukacji dzieci sześcioletnich
Instytucja:
Data: marzec 2009 – kwiecień 2009
Badacz: Barbara Bilewicz-Kuźnia, Teresa Parczewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy stanu przygotowania lubelskich szkół podstawowych na przyjęcie sześciolatków. Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny. W badaniu wzięły udział wszystkie szkoły podstawowe w Lublinie (35 placówek), poza szkołami specjalnymi, muzycznymi i niepublicznymi. Finalnie analizę przeprowadzono na podstawie 20 kwestionariuszy wypełnionych przez dyrektorów. Zgodnie z otrzymanym materiałem badana kadra zarządzająca była zdania, że edukacja dzieci sześcioletnich w szkołach to raczej dobry (45%) i zdecydowanie dobry (10%) pomysł. W opinii połowy badanych ich szkoła była raczej przygotowana na przyjęcie dzieci sześcioletnich (tak – 40%, zdecydowanie tak – 10%), a raczej nie – 30%, trudno powiedzieć – 10%, zdecydowanie nie – 5%. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano również, że największe trudności związane z problemem nieprzygotowania szkół do przyjęcia dzieci sześcioletnich były spowodowane brakiem odpowiednich sanitariatów, świetlicy dla sześciolatków, właściwej bazy materialnej oraz środków na wyposażenie sal i remont. W większości (75%) szkół w trakcie badania realizowano: remont i modernizację sal lekcyjnych, tworzenie nowych sal dla najmłodszych dzieci, wyodrębnianie świetlicy dla dzieci sześcioletnich lub tworzenie drugiej świetlicy, zakup odpowiednich mebli, urządzanie placu zabaw, modernizację toalet, sali gimnastycznej, świetlicy, dostosowywanie sal do potrzeb dzieci sześcioletnich, tworzenie pracowni komputerowej dla klas I-III, zamiany sal, adaptację pomieszczeń piwnicznych na świetlicę dla uczniów pierwszych klas, przygotowanie sali gimnastyki korekcyjnej, wzbogacanie baz dydaktycznych, wyposażanie w środki audiowizualne i komputery, budowę boisk sportowych.

Deskryptory TESE: wiek wstępowania do szkoły, szkoła, reforma szkolnictwa, placówka edukacyjna, plan rozwoju szkoły, zarządzanie szkołą
TESE descriptors: school starting age, school, educational reform, educational institution, school development plan, school management
Publikacje:
  • Bilewicz-Kuźnia, B. i Parczewska, T. (2009). W przededniu obowiązkowej edukacji dzieci sześcioletnich. Życie Szkoły, 9, 30-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"