BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój operacji negacji u dzieci w młodszym wieku szkolnym
Instytucja:
Data: 1988
Badacz: Małgorzata Żytko
Abstrakt:

Celem badania było określenie, jak przebiega proces rozwoju operacji negacji u dzieci między 7. a 11. rokiem życia. Próbę badawczą stanowiło 120 uczniów klas pierwszych, trzecich i piątych ze Szkoły Podstawowej nr 33 w Warszawie. W poszczególnych grupach wiekowych (7, 9 i 11 lat) znalazło się po 40 osób. Poziom rozumienia operacji negacji u badanych dzieci określano na podstawie serii pięciu zadań, które zaprojektowano, wzorując się na zadaniach zaproponowanych przez Piageta i jego współpracowników. W grupie siedmiolatków w dwóch zadaniach (OłówkiKolorowe kostki) wystąpił niewielki odsetek rozwiązań na poziomie całkowitego rozumienia negacji. Wśród dziewięciolatków udział rozwiązań tego typu był znacznie wyższy (około 30%: Ołówki, Kolorowe kostkiŻetony oraz 50% – Wilk – koza – kapustaPełne – puste). Natomiast w grupie uczniów jedenastoletnich w przypadku trzech zadań (Ołówki, Kolorowe kostki, Żetony) ujawniono, w porównaniu z dziewięciolatkami, wzrost odsetka rozwiązań na najwyższym poziomie. Jednocześnie wyniki dotyczące dwóch zadań (Wilk – koza – kapusta oraz Pełne – puste) wskazywały niewielki spadek tych rozwiązań w porównaniu z uczniami w wieku dziewięciu lat. Realizacja badania pozwoliła stwierdzić istnienie związku między poziomem rozwiązania zadania a wiekiem respondentów (okazało się, że najsilniej z wiekiem uczniów związane były rozwiązania zadań wymagających głównie aktywności werbalnej).

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, kompetencje, szkoła podstawowa, umiejętności komunikowania się, nauczanie, kompetencje językowe
TESE descriptors: child development, competence, primary school, communicative competences, teaching, language skills
Publikacje:
  • Żytko, M. (1993). Rozwój operacji negacji u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Psychologia Wychowawcza, 5, 397-408.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"