BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój mowy pisanej u dzieci w wieku 3 do 11 lat
Instytucja:
Data: luty 2002 – maj 2002
Badacz: Sławomir Jabłoński
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Czy w rozwoju mowy pisanej można wyodrębnić trzy (z czterech opisywanych w modelu) następujące stadia: „naiwne”, zewnętrzne i wewnętrzne? 2) Czy sposób organizacji systemu psychicznego stanowi istotną determinantę rozwoju mowy pisanej? Do zebrania materiału skonstruowano dziewięć narzędzi mierzących poziom rozwoju mowy pisanej oraz dwa narzędzia mierzące sprawność spostrzegania i pamięci. Dodatkowo w badaniu posłużono się Skalą Dojrzałości Umysłowej „Columbia” . Próba liczyła 400 osób (w tym 180 dzieci z trzech poznańskich przedszkoli oraz 220 uczniów dwóch poznańskich szkół podstawowych). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że struktura związków sprawności spostrzegania z poziomem rozwoju mowy pisanej u dzieci w wieku 3;6-4;5 wykazuje w 79% zbieżność z postulowaną w modelu teoretycznym. Dodatkowo zwrócono uwagę, że poziom rozwoju mowy pisanej bardzo silnie wiązał się ze sprawnością postrzegania w najstarszej grupie dzieci w wieku przedszkolnym (6;6-7;5). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że struktura związków sprawności pamięci z poziomem rozwoju mowy pisanej ujawnia największą zbieżność z modelem teoretycznym w grupie dzieci w wieku 5;6-7;5 (58% i 84%).

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, umiejętność mówienia, umiejętności pisania, umiejętności komunikowania się, dziecko, czytanie, pisanie
TESE descriptors: child development, oral skills, written skills, communicative competences, child, reading, writing
Publikacje:
  • Jabłoński, S. (2003). Rozwój mowy pisanej u dzieci w wieku 3 do 11 lat. Czasopismo Psychologiczne, 2, 219-230.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"