Tytuł badania: |
Rozwój mowy pisanej u dzieci w wieku 3 do 11 lat |
Instytucja: |
|
Data: |
luty 2002 – maj 2002 |
Badacz: |
Sławomir Jabłoński |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Czy w rozwoju mowy pisanej można wyodrębnić trzy (z czterech opisywanych w modelu) następujące stadia: „naiwne”, zewnętrzne i wewnętrzne? 2) Czy sposób organizacji systemu psychicznego stanowi istotną determinantę rozwoju mowy pisanej? Do zebrania materiału skonstruowano dziewięć narzędzi mierzących poziom rozwoju mowy pisanej oraz dwa narzędzia mierzące sprawność spostrzegania i pamięci. Dodatkowo w badaniu posłużono się Skalą Dojrzałości Umysłowej „Columbia” . Próba liczyła 400 osób (w tym 180 dzieci z trzech poznańskich przedszkoli oraz 220 uczniów dwóch poznańskich szkół podstawowych). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że struktura związków sprawności spostrzegania z poziomem rozwoju mowy pisanej u dzieci w wieku 3;6-4;5 wykazuje w 79% zbieżność z postulowaną w modelu teoretycznym. Dodatkowo zwrócono uwagę, że poziom rozwoju mowy pisanej bardzo silnie wiązał się ze sprawnością postrzegania w najstarszej grupie dzieci w wieku przedszkolnym (6;6-7;5). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że struktura związków sprawności pamięci z poziomem rozwoju mowy pisanej ujawnia największą zbieżność z modelem teoretycznym w grupie dzieci w wieku 5;6-7;5 (58% i 84%). |
Deskryptory TESE: |
rozwój dziecka, umiejętność mówienia, umiejętności pisania, umiejętności komunikowania się, dziecko, czytanie, pisanie |
TESE descriptors: |
child development, oral skills, written skills, communicative competences, child, reading, writing |
Publikacje: |
- Jabłoński, S. (2003). Rozwój mowy pisanej u dzieci w wieku 3 do 11 lat. Czasopismo Psychologiczne, 2, 219-230.
|