Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii nauczycieli edukacji elementarnej na temat zaistniałych zmian w oświacie. Próbę badawczą stanowiła grupa 150 pedagogów, których poproszono o wypełnienie kwestionariusza ankiety. Najczęstszymi kryteriami, jakimi kierowali się badani podczas wyboru programu nauczania i podręczników, były: zgodność z podstawą programową kształcenia ogólnego, ciekawa szata graficzna i wcześniejsza znajomość podręcznika; opracowany bardzo szczegółowo przewodnik dla nauczyciela wraz ze scenariuszami zajęć na każdy dzień tygodnia był dodatkowym atutem programu. Respondenci, zapytani o powody zmiany podręczników, wskazywali głównie na brak zadań mobilizujących do samodzielnego działania, nieciekawą tematykę tekstów do czytania oraz niezgodność programu nauczania z treścią podręcznika. W opiniach nauczycieli do cech programu zintegrowanego zaliczają się głównie: treści zintegrowane tematycznie w blokach (62,4%), skorelowanie treści humanistycznych, przyrodniczo-społecznych i matematycznych (16,5%) oraz integracja zogniskowana na dziecku, obejmująca wszystkie sfery rozwoju (9,2%). Większość nauczycieli stwierdziła, że programy, jakie realizują, nie mają charakteru zintegrowanego. Argumentowano to m.in.: tradycyjnym podziałem na poszczególne przedmioty, sztucznymi próbami integracji matematyki z innymi przedmiotami, brakiem interesujących podręczników czy lukami w treściach kształcenia, np. zbyt mało treści muzycznych czy plastycznych. Do cech dobrego programu zintegrowanego badani najczęściej zaliczali indywidualizację działań edukacyjnych, dostosowaną do możliwości uczniów zdolnych, średnich i słabych (37,8%), stymulację rozwoju dziecka (26,1%) oraz zawartość treści współczesnych (21,6%). Zdaniem respondentów przeszkodami, które utrudniają im osiągnięcie celów edukacyjnych, były przede wszystkim: brak pomocy dydaktycznych, problemy wychowawcze w klasie, brak współpracy ze strony rodziców oraz brak motywacji uczniów do uczenia się. |