BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej jako człowiek budujący. Warunki i możliwości jego kształcenia w uniwersytecie
Data: listopad 2001 – grudzień 2001
Badacz: Alicja Korzeniecka-Bondar
Abstrakt:

Przedmiot badawczy stanowiła diagnoza warunków i możliwości kształcenia kandydatów na nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej jako ludzi budujących w uniwersytecie. Analizie poddano również warunki osobowe, zewnętrzne, a przede wszystkim klimat studiowania obejmujący relacje między nauczycielem akademickim i studentami oraz jakość interakcji w grupie studenckiej. Badaniem objęto studentów pierwszego i piątego roku Uniwersytetu w Białymstoku oraz Uniwersytetu Warszawskiego (dobór próby miał charakter celowo-losowy). Łącznie w badaniu uczestniczyło 185 osób (w tym 12 nauczycieli akademickich). Do zebrania materiału badawczego posłużono się skalą M. Rokeacha, Skalą Preferencji Wartości K. Popielskiego oraz Skalą Poczucia Sensu Życia J.C. Crumbaugha i L.T. Maholicka. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że kandydaci na nauczycieli edukacji elementarnej nie mieli dostatecznych warunków do nabywania w procesie kształcenia optymistycznej postawy wobec przyszłości. Wykazano również, że sądy studentów piątego roku cechowały niedostatki zarówno pod względem rozpoznawania, kontroli i ekspresji własnych emocji, jak i rozpoznawania uczuć drugiego człowieka. Dodatkowo sformułowano wniosek o braku proporcji między kształtowaniem sfery poznawczej i emocjonalnej, a aksjologicznej i działaniowej w treściach kształcenia badanych osób. Ponadto ustalono na podstawie analizy programów kształcenia, że problematyka rozwoju nauczyciela jako człowieka budującego w ostatnich dwóch latach procesu kształcenia studentów wydawała się nieobecna.

Deskryptory TESE: nauczyciel, edukacja przedszkolna, szkolnictwo podstawowe, metodyka, wartości obywatelskie
TESE descriptors: teacher, pre-primary education, primary education, learning theory, civic values
Publikacje:
  • Korzeniecka-Bondar, A. (2006). Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej jako człowiek budujący : warunki i możliwości jego kształcenia w uniwersytecie. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"