BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szanse edukacyjne i emocjonalna gotowość szkolna dzieci 6-letnich z małych przedszkoli
Projekt badawczy:
  • Małe Przedszkola w 5 wsiach województwa łódzkiego: Drużbice, Jeruzal, Turowa Wola, Wadlew, Zagórze
Data: 2009 – 2010
Badacz: Ewa Gabryelak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzano w celu diagnozy postępów (osiągnięć szkolnych) sześciolatków objętych projektem Małe Przedszkola. Próbę badawczą stanowiło 29 dzieci w wieku sześciu lat, które dwukrotnie poddano obserwacji (pierwszy raz od września do listopada 2009 roku oraz drugi raz w maju 2010 roku). W badaniu wykorzystano autorskie karty, które nie zostały ujednolicone, jednak były podzielone na pięć sfer: emocjonalno-społeczną, poznawczą, motoryczną, samoobsługę oraz lateralizację. W kartach znalazło się również pytanie otwarte dotyczące rozwoju emocjonalnego dziecka sześcioletniego (w tym m.in. codziennego zachowania, sposobu nawiązywania kontaktów z innymi dziećmi czy ulubionych zabaw). Wszyscy podopieczni (pięcioro) z placówki w Drużbicach pod względem emocjonalnym zostali ocenieni dobrze (uzyskali w obszarze działania oraz kontaktów z innymi między 10 a 12 punktami), w związku z czym byli gotowi do rozpoczęcia edukacji w nowym roku szkolnym. Dzieci z przedszkola w Jeruzalu były posłuszne, uznawały postanowienia umowy oraz stosowały się do poleceń nauczycieli. Sześcioro dzieci określono jako śmiałe, bezpośrednie oraz chętne do współdziałania z innymi w swobodnej zabawie. Wszyscy podopieczni byli zaradni oraz lubiani przez grupę; nikt nie przejawiał agresji słownej ani czynnej oraz nie powodował konfliktów. Sześciolatki z Zagórza chętnie współdziałały w zabawie oraz respektowały określone zasady. Dwoje dzieci oceniono jako zawsze samodzielne, a troje czasami wymagało dodatkowej uwagi. Z kart obserwacyjnych wynikało dodatkowo, że wszystkie przedszkolaki były bardzo koleżeńskie i lubiane. Te same cechy i umiejętności przypisano każdemu dziecku uczęszczającemu do przedszkola w Wadlewie. Wyniki potwierdziły gotowość rozpoczęcia dalszej edukacji przez podopiecznych ze wszystkich placówek.

Deskryptory TESE: wiek umysłowy, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, placówka przedszkolna, rozwój dziecka, obszar wiejski
TESE descriptors: mental age, school starting age, transition from pre-primary to primary education, pre-primary institution, child development, rural area
Publikacje:
  • Gabryelak, E. (2011/2012). Szanse edukacyjne i emocjonalna gotowość szkolna dzieci 6-letnich z małych przedszkoli. Nauczanie Początkowe, 1, 88-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"