Abstrakt: |
Badanie przeprowadzano w celu diagnozy postępów (osiągnięć szkolnych) sześciolatków objętych projektem Małe Przedszkola. Próbę badawczą stanowiło 29 dzieci w wieku sześciu lat, które dwukrotnie poddano obserwacji (pierwszy raz od września do listopada 2009 roku oraz drugi raz w maju 2010 roku). W badaniu wykorzystano autorskie karty, które nie zostały ujednolicone, jednak były podzielone na pięć sfer: emocjonalno-społeczną, poznawczą, motoryczną, samoobsługę oraz lateralizację. W kartach znalazło się również pytanie otwarte dotyczące rozwoju emocjonalnego dziecka sześcioletniego (w tym m.in. codziennego zachowania, sposobu nawiązywania kontaktów z innymi dziećmi czy ulubionych zabaw). Wszyscy podopieczni (pięcioro) z placówki w Drużbicach pod względem emocjonalnym zostali ocenieni dobrze (uzyskali w obszarze działania oraz kontaktów z innymi między 10 a 12 punktami), w związku z czym byli gotowi do rozpoczęcia edukacji w nowym roku szkolnym. Dzieci z przedszkola w Jeruzalu były posłuszne, uznawały postanowienia umowy oraz stosowały się do poleceń nauczycieli. Sześcioro dzieci określono jako śmiałe, bezpośrednie oraz chętne do współdziałania z innymi w swobodnej zabawie. Wszyscy podopieczni byli zaradni oraz lubiani przez grupę; nikt nie przejawiał agresji słownej ani czynnej oraz nie powodował konfliktów. Sześciolatki z Zagórza chętnie współdziałały w zabawie oraz respektowały określone zasady. Dwoje dzieci oceniono jako zawsze samodzielne, a troje czasami wymagało dodatkowej uwagi. Z kart obserwacyjnych wynikało dodatkowo, że wszystkie przedszkolaki były bardzo koleżeńskie i lubiane. Te same cechy i umiejętności przypisano każdemu dziecku uczęszczającemu do przedszkola w Wadlewie. Wyniki potwierdziły gotowość rozpoczęcia dalszej edukacji przez podopiecznych ze wszystkich placówek. |