Abstrakt: |
Badanie miało charakter ewaluacyjny, a celem jego realizacji był opis sposobu odbioru przez słuchaczy programu nauczania na Studiach Podyplomowych Kształcenia Zintegrowanego, prowadzonych na Uniwersytecie Warszawskim w ramach grantu MEN (1999/2000). Respondentów poproszono także o ocenę efektywności oraz adekwatności programu studiów w stosunku do ich potrzeb. Próbę badawczą stanowiło 112 słuchaczy (w tym 42 osoby pochodziły z dużego miasta, 40 z małego, a 31 ze wsi). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że zdaniem 88% respondentów ukończenie studiów podyplomowych rozszerzyło ich kompetencje zawodowe. Zdecydowana większość badanych (83%) potwierdziła również, że wiele zaproponowanych w trakcie zajęć rozwiązań metodycznych mogą wykorzystać w pracy z dziećmi w szkole. Za szczególnie ważne podczas trwania nauki słuchacze uznali przede wszystkim kontakt i wymianę poglądów z koleżankami z różnych szkół (65%) oraz możliwość uczestniczenia w zajęciach na Uniwersytecie Warszawskim (60%). Odpowiedzi dotyczące pytania o zainteresowanie wiadomościami na temat reformy wskazywały, że jest ono umiarkowane w szkołach, w których pracowali respondenci. Pytania o nowe informacje częściej były kierowane ze strony kolegów nauczycieli niż dyrekcji placówek. W opinii 24% badanych nikogo nie interesował fakt, że kończyli studia podyplomowe. Jednocześnie wykazano, że na awans zawodowy zdecydowanie liczyło 33% słuchaczy, natomiast ponad 30% nie wiązało ukończenia studiów ze zmianą swojego statusu zawodowego. |