BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele edukacji początkowej w okresie reformy oświaty
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Małgorzata Żytko
Abstrakt:

Badanie miało charakter ewaluacyjny, a celem jego realizacji był opis sposobu odbioru przez słuchaczy programu nauczania na Studiach Podyplomowych Kształcenia Zintegrowanego, prowadzonych na Uniwersytecie Warszawskim w ramach grantu MEN (1999/2000). Respondentów poproszono także o ocenę efektywności oraz adekwatności programu studiów w stosunku do ich potrzeb. Próbę badawczą stanowiło 112 słuchaczy (w tym 42 osoby pochodziły z dużego miasta, 40 z małego, a 31 ze wsi). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że zdaniem 88% respondentów ukończenie studiów podyplomowych rozszerzyło ich kompetencje zawodowe. Zdecydowana większość badanych (83%) potwierdziła również, że wiele zaproponowanych w trakcie zajęć rozwiązań metodycznych mogą wykorzystać w pracy z dziećmi w szkole. Za szczególnie ważne podczas trwania nauki słuchacze uznali przede wszystkim kontakt i wymianę poglądów z koleżankami z różnych szkół (65%) oraz możliwość uczestniczenia w zajęciach na Uniwersytecie Warszawskim (60%). Odpowiedzi dotyczące pytania o zainteresowanie wiadomościami na temat reformy wskazywały, że jest ono umiarkowane w szkołach, w których pracowali respondenci. Pytania o nowe informacje częściej były kierowane ze strony kolegów nauczycieli niż dyrekcji placówek. W opinii 24% badanych nikogo nie interesował fakt, że kończyli studia podyplomowe. Jednocześnie wykazano, że na awans zawodowy zdecydowanie liczyło 33% słuchaczy, natomiast ponad 30% nie wiązało ukończenia studiów ze zmianą swojego statusu zawodowego.

Deskryptory TESE: kształcenie na poziomie elementarnym, nauczyciel, reforma szkolnictwa, umiejętności zawodowe, doskonalenie zawodowe nauczycieli
TESE descriptors: basic education, teacher, educational reform, skill, in-service teacher training
Publikacje:
  • Żytko, M. (2001). Nauczyciele edukacji początkowej w okresie reformy oświaty. Kwartalnik Pedagogiczny, 3-4, 147-162.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"