BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje poznawcze pięciolatków
Data: 2008 – 2009
Badacz: Jolanta Andrzejewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu rozwoju kompetencji poznawczych oraz gotowości do podjęcia nauki przez pięciolatków. Sformułowano następujące pytania: Jakie umiejętności poznawcze posiada dziecko pięcioletnie poddane edukacji przedszkolnej? W jakim zakresie posiadane kompetencje zależą od rodzaju przedszkola, lokalizacji placówki i sposobu pracy nauczyciela? Próbę badawczą stanowiło 1470 dzieci w wieku pięciu lat, uczęszczających do przedszkoli w całym kraju (w tym 750 chłopców i 720 dziewczynek). Wśród badanych umiejętności znalazły się takie jak: umiejętność spostrzegania detali na obrazku (ich nazywania i odczytywania), umiejętność rozwiązywania problemów, umiejętność dowodzenia i uzasadniania na podstawie historyjki obrazkowej, umiejętność rozwiązywania problemów praktycznych, a także umiejętność wnioskowania, uogólniania i abstrahowania. Kompetencje poznawcze dzieci warunkują w znacznym stopniu powodzenie w odgrywaniu roli ucznia w szkole. W zależności od lokalizacji placówki, wielkości miejscowości, rodzaju przedszkola i stażu pracy nauczyciela odnotowano różny charakter doświadczeń w zakresie aktywności poznawczej dzieci. Na podstawie zebranego materiału okazało się, że najkorzystniejsze warunki rozwojowe miały pięciolatki uczęszczające do przedszkoli pracujących w systemie 25 i 45 godzin tygodniowo, prowadzonych przez organizacje pozarządowe, samorządy lokalne i formacje wyznaniowe, gdzie nauczyciele posiadali wyższe stopnie awansu zawodowego. Wykazano ponadto, że na aktywność badawczą dzieci wpływała wielkość grupy (w grupach mniej licznych obserwowano większą aktywność dzieci).

Deskryptory TESE: rozwiązywanie problemów, rozwój dziecka, rozumowanie, inteligencja, rozwój poznawczy, dziecko, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: problem solving, child development, reasoning, intelligence, cognitive development, child, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Andrzejewska, J. (2011). Kompetencje poznawcze dzieci pięcioletnich. W: H. Sowińska (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (s. 321-346). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"