Tytuł badania: |
Kompetencje projektowania i wykorzystywania multimedialnych materiałów dydaktycznych w sferze potrzeb edukacyjnych uczniów |
Instytucja: |
|
Data: |
marzec 2004 – czerwiec 2004 |
Badacz: |
Eunika Baron-Polańczyk |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jaki jest poziom kompetencji informacyjnych nauczycieli techniki i informatyki w zakresie projektowania i wykorzystywania multimedialnych materiałów dydaktycznych (MMD)? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety oraz wywiadu typu narracyjnego. Badaniem objęto wszystkie zielonogórskie szkoły podstawowe i gimnazjalne oraz wybrane placówki w województwie lubuskim. Rozesłano 540 kwestionariuszy z prośbą o wypełnienie ich przez nauczycieli realizujących program techniki i informatyki. Finalnie analizie poddano 269 ankiet, w tym 120 uzupełnionych przez pedagogów uczących w szkole podstawowej, 107 – w gimnazjum, a 42 – w szkole podstawowej i gimnazjum. Zdaniem większości respondentów (85,7%) multimedialna strategia (TIK) nauczania jest wymogiem dzisiejszych czasów. Zdecydowana większość ankietowanych zgodziła się również ze stwierdzeniem, że współcześnie uległy zmianie możliwości i oczekiwania uczących się. Uzyskane odpowiedzi wykazały ponadto, że według połowy badanych (50,8%) tzw. generacja Y wymaga używania odmiennych reguł w obszarze wykorzystania MMD. Dodatkowo zgromadzony materiał pozwolił określić związek korelacyjny między poziomem kompetencji informacyjnych badanych nauczycieli z projektowaniem i wykorzystaniem przez nich MMD na poziomie umiarkowanym. |
Autorskie słowa kluczowe: |
kompetencje informacyjne, multimedialne materiały dydaktyczne, potrzeby edukacyjne uczniów |
Author's Keywords: |
multimedia didactic materials, students education needs |
Deskryptory TESE: |
technologia informacyjno-komunikacyjna, technika, informatyka, nauczanie, nauczanie wspomagane komputerem, komputer, gimnazjum, kształcenie techniczne, kompetencje |
TESE descriptors: |
ICT, technology, computer science, teaching, computer-assisted learning, computer, lower secondary, technical education, competence |
Publikacje: |
- Baron-Polańczyk, E. (2007). Kompetencje projektowania i wykorzystywania multimedialnych materiałów dydaktycznych w sferze potrzeb edukacyjnych uczniów – doniesienie z badań. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2, 86-94.
|