BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje projektowania i wykorzystywania multimedialnych materiałów dydaktycznych w sferze potrzeb edukacyjnych uczniów
Instytucja:
Data: marzec 2004 – czerwiec 2004
Badacz: Eunika Baron-Polańczyk
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jaki jest poziom kompetencji informacyjnych nauczycieli techniki i informatyki w zakresie projektowania i wykorzystywania multimedialnych materiałów dydaktycznych (MMD)? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety oraz wywiadu typu narracyjnego. Badaniem objęto wszystkie zielonogórskie szkoły podstawowe i gimnazjalne oraz wybrane placówki w województwie lubuskim. Rozesłano 540 kwestionariuszy z prośbą o wypełnienie ich przez nauczycieli realizujących program techniki i informatyki. Finalnie analizie poddano 269 ankiet, w tym 120 uzupełnionych przez pedagogów uczących w szkole podstawowej, 107 – w gimnazjum, a 42 – w szkole podstawowej i gimnazjum. Zdaniem większości respondentów (85,7%) multimedialna strategia (TIK) nauczania jest wymogiem dzisiejszych czasów. Zdecydowana większość ankietowanych zgodziła się również ze stwierdzeniem, że współcześnie uległy zmianie możliwości i oczekiwania uczących się. Uzyskane odpowiedzi wykazały ponadto, że według połowy badanych (50,8%) tzw. generacja Y wymaga używania odmiennych reguł w obszarze wykorzystania MMD. Dodatkowo zgromadzony materiał pozwolił określić związek korelacyjny między poziomem kompetencji informacyjnych badanych nauczycieli z projektowaniem i wykorzystaniem przez nich MMD na poziomie umiarkowanym.

Autorskie słowa kluczowe: kompetencje informacyjne, multimedialne materiały dydaktyczne, potrzeby edukacyjne uczniów
Author's Keywords: multimedia didactic materials, students education needs
Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, technika, informatyka, nauczanie, nauczanie wspomagane komputerem, komputer, gimnazjum, kształcenie techniczne, kompetencje
TESE descriptors: ICT, technology, computer science, teaching, computer-assisted learning, computer, lower secondary, technical education, competence
Publikacje:
  • Baron-Polańczyk, E. (2007). Kompetencje projektowania i wykorzystywania multimedialnych materiałów dydaktycznych w sferze potrzeb edukacyjnych uczniów – doniesienie z badań. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2, 86-94.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"