BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: (P)rogi szkoły
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Aleksandra Cieślak, Maria Mendel
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: jaki jest stan obecny i stan pożądany zmiany ról społecznych: przedszkolaka w ucznia, rodzica przedszkolaka w rodzica ucznia i studenta w nauczyciela, kolejno w trzech fazach rytualnego przekraczania progów. Próbę badawczą stanowiło 50 studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej na Akademii Pedagogicznej im. KEN w Krakowie. Materiał badawczy zebrano za pośrednictwem ankiet oraz wywiadu. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że większość respondentów przyznawała dziecku istotny udział w przygotowaniach do zmiany roli społecznej. Wśród wskazywanych uczuć wymieniano strach, lęk przed szkołą, ale także ciekawość, dumę oraz podekscytowanie wynikające ze zmiany. Zgodnie z opiniami studentów większość przedszkolaków postrzega wejście w rolę ucznia jako nobilitację i awans. Respondenci, zapytani o działania mogące pomóc dziecku w oswojeniu nowej sytuacji, najczęściej wskazywali spotkania z przyszłym nauczycielem, odwiedziny w szkole, wspólne zabawy w szkołę oraz szykowanie „wyprawki”. Według badanych uczucia rodzica są tożsame z uczuciami dziecka; jednocześnie studenci przyznawali, że rola rodzica ogranicza się do przyprowadzenia dziecka do szkoły. Zdaniem studentów działaniem dominującym w przygotowaniach związanych ze zmianą roli społecznej przedszkolaka w ucznia powinna być rozmowa z dzieckiem. W odniesieniu do własnej sytuacji część badanych uważała, że nie są jeszcze gotowi do spotkań z rodzicami czy rozwiązywania problemów wychowawczych. Zaobserwowano również niepokojący stan zniechęcenia studiowaniem, które mogło wynikać z demobilizacji oraz spadku energii studenckiej. Stwierdzono ponadto wiele negatywnych opinii na temat przygotowania akademickiego do przyszłej roli nauczyciela (wśród mankamentów wymieniano przede wszystkim niewystarczającą ilość praktyk oraz ich złą organizację, a także przewagę teorii w programie nauczania).

Deskryptory TESE: przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, rozwój dziecka, rodzice, relacja rodzice – dziecko, student, samoocena, kompetencje społeczne
TESE descriptors: transition from pre-primary to primary education, child development, parents, parent-child relation, student, self-evaluation, social competences
Publikacje:
  • Mendel, M. i Cieślak, A. (2009). (P)rogi szkoły. W: D. Klus-Stańska i M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania (s. 224-257). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"