Abstrakt: |
Badanie miało charakter studium przypadku, a jego celem było określenie profilu kognitywnego osoby wybitnie uzdolnionej językowo. W analizie uwzględniono profil uzdolnień językowych, inteligencję oraz styl i strategię uczenia się języków obcych. Procedura badawcza uwzględniała część lingwistyczną prowadzoną przez językoznawcę oraz cześć psychologiczną (wywiad i obserwacja) zrealizowaną przez psychologa. Zastosowano następujące narzędzia badawcze: Skalę inteligencji Wechslera w wersji WAIS-R w adaptacji J. Brzezińskiego, M. Gaula, E. Hornowskiej i A. Machowskiego (1996), test zdolności językowych w języku angielskim MLAT (Carroll, Sapon, 2002), Test Zdolności Językowych TZJ (Wojtowicz, 2006), Skalę Tolerancji Niejednoznaczności w Języku Obcym (Ely, 1995), Kwestionariusz Motywacji i Strategii (Ehrman, 1998) oraz Kwestionariusz Analizy Stylów (Oxford, 1995). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że zdolnościom językowym badane towarzyszyły wyższe od przeciętnej możliwości intelektualne. Badaną cechowały rozumowanie werbalne testu WAIS-R, bardzo dobra pamięć w zapamiętywaniu materiału lingwistycznego oraz wysoki poziom umiejętności nauki fonetyki języka obcego. Badana wypracowała skuteczne strategie uczenia się słownictwa, słabiej radząc sobie z materiałem nielingwistycznym (cyfry), co można było wiązać z niskim poziomem motywacji zadaniowej w przypadku arytmetyki. |