BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Profil zdolności poznawczych osoby uzdolnionej językowo – studium przypadku
Data: [2008]
Badacz: Adriana Biedroń, Anna Szczepaniak
Abstrakt:

Badanie miało charakter studium przypadku, a jego celem było określenie profilu kognitywnego osoby wybitnie uzdolnionej językowo. W analizie uwzględniono profil uzdolnień językowych, inteligencję oraz styl i strategię uczenia się języków obcych. Procedura badawcza uwzględniała część lingwistyczną prowadzoną przez językoznawcę oraz cześć psychologiczną (wywiad i obserwacja) zrealizowaną przez psychologa. Zastosowano następujące narzędzia badawcze: Skalę inteligencji Wechslera w wersji WAIS-R w adaptacji J. Brzezińskiego, M. Gaula, E. Hornowskiej i A. Machowskiego (1996), test zdolności językowych w języku angielskim MLAT (Carroll, Sapon, 2002), Test Zdolności Językowych TZJ (Wojtowicz, 2006), Skalę Tolerancji Niejednoznaczności w Języku Obcym (Ely, 1995), Kwestionariusz Motywacji i Strategii (Ehrman, 1998) oraz Kwestionariusz Analizy Stylów (Oxford, 1995). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że zdolnościom językowym badane towarzyszyły wyższe od przeciętnej możliwości intelektualne. Badaną cechowały rozumowanie werbalne testu WAIS-R, bardzo dobra pamięć w zapamiętywaniu materiału lingwistycznego oraz wysoki poziom umiejętności nauki fonetyki języka obcego. Badana wypracowała skuteczne strategie uczenia się słownictwa, słabiej radząc sobie z materiałem nielingwistycznym (cyfry), co można było wiązać z niskim poziomem motywacji zadaniowej w przypadku arytmetyki.

Deskryptory TESE: osobowość, postawa, strategia, uczenie się, język
TESE descriptors: personality, attitude, policy, learning, language
Publikacje:
  • Biedroń, A. i Szczepaniak, A. (2008). Profil zdolności poznawczych osoby uzdolnionej językowo – studium przypadku. Edukacja, 4, 40-49.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"